Zoran Pejović, glavni izvršni direktor za transformaciju poslovanja u Lošinj Hotels & Villas, osvrnuo se na LinkedInu na turistički smještaj na hrvatskoj obali. Pejović ističe da se u Hrvatskoj treba poboljšati omjer hotelskog i privatnog smještaja te da u Hrvatskoj po tom pitanju nema ravnoteže.
U objavi ukazuje na velik broj vila i kuća u privatnom smještaju čije sobe zjape prazne u špici sezone te na manjak strategije kod njihovih vlasnika. Pejovićevu objavu prenosimo u cijelosti prevedenu s engleskog:
“Bližimo se vrhuncu ljetne sezone 2024. Puno sam pisao o nužnosti poboljšanja omjera hotelskih soba i privatnog smještaja, koji je u Hrvatskoj najnepovoljniji u odnosu na bilo koju drugu mediteransku destinaciju. Svašta su mi govorili jer sam isticao ovu nepodudarnost, ali ovdje to neću ponavljati.
Postoji potreba za zdravom ravnotežom između luksuznih i upscale hotela te onih srednje klase i privatnog smještaja, od apartmana do vila s privatnim bazenima. No ta ravnoteža u Hrvatskoj ne postoji.
“Mislili su da je dovoljno izgraditi kuću, bazen i to staviti na Airbnb, a posao će doći sam od sebe”
Kako u Hrvatskoj nema niti jednog svjetskog luksuznog brenda, nemamo doseg koji ti brendovi sami po sebi pružaju. Nadalje, hrvatski ugostiteljski sektor podijeljen je na 15 velikih i srednjih tvrtki, od kojih su tri do četiri uistinu vodeće u industriji kada je riječ o prihodima.
Obavljaju neke prodajne i marketinške aktivnosti, no velik dio toga tijekom posljednjih 10 godina bio je usmjeren na zadovoljavanje postojeće potražnje. Nije se puno radilo na globalnom pozicioniranju, vrlo malo se radilo na PR-u, a gotovo ništa na stvaranju svjetski priznatih, repetitivnih događaja.
Još manje, skoro pa nula, učinili su vlasnici vila i kuća koji su se zadužili kod banaka, koje su rado kreditirale buduće vlasnike koji su izgradili tisuće novih nekretnina. Ti su vlasnici mislili da sve što trebaju napraviti je izgraditi kuću, izgraditi bazen i to staviti na Airbnb, a posao će doći sam od sebe.
Posebno je varljiva bila 2022., kada se pokrenuo globalni turizam, s još nekim zatvorenim dijelovima svijeta, a cijene su skočile u nebo iznad svake smislene vrijednosti.
“Privatnim iznajmljivačima preostaje spuštanje cijena na Airbnbu, moljenje banaka da im produže kredite… Nije neka strategija”
Prošla je godina bila mali znak upozorenja, ali uspjeli smo. Čini se da je ove godine druga priča. Upravo sam sada, 21. srpnja, pogledao dostupnost vila i kuća s bazenima na Airbnbu, za 6 gostiju i više. Pogledao sam rezultate dostupnosti i za tjedan od 27. srpnja do 3. kolovoza, od subote do subote, i oni su više nego zabrinjavajući.
Samo u Istri ima 467 kuća koje odgovaraju ovoj pretrazi, na Kvarneru 387, a u Dalmaciji 405 kuća. To je 1259 kuća i vila s bazenima, s gotovo 5000 slobodnih soba. Da je riječ o 25 hotela s po 200 soba, to bi jedno od najvećih hrvatskih hotelskih poduzeća učinilo potpuno praznim u vrhuncu sezone.
Međutim, da se radi o hotelima, tamo bi bilo barem 25 menadžera prodaje i marketinga s nekim alatima i znanjem na raspolaganju. Privatnim iznajmljivačima preostaje spuštanje cijena na Airbnbu, moljenje banaka da im produže kredite i nada da će se dogoditi neki novi globalni poremećaj koji bi donio posao na našu obalu.