“Drvo je čvrsto utkano u DNK naše obitelji”, naoko jednostavno objašnjava direktor Mirza Ćostović tajnu uspjeha bosanske tvrtke Artisan. Mala radionica za proizvodnju namještaja iz Tešnja u samo 15 godina narasla je u respektabilnog igrača na kompetitivnom tržištu dizajnerskog namještaja, a njezini atraktivni komadi od punoga drveta postali su stvar prestiža u brojnim domovima diljem svijeta.
I kada se direktor Ćostović prisjeća kako su uspjeli obiteljski posao podignuti na takvu razinu, recept je, zapravo, vrlo jednostavan, ali mnogima teško ostvariv – ljubav prema poslu i puno, puno rada. Naravno, i vrhunski dizajneri, među kojima su oni iz hrvatskih studija Regular Company, Grupa i Neisako.
image
Sa drvetom “od malih nogu”
“Od malih nogu sam okružen drvetom i njegovom obradom, prvo preko djeda, a zatim i strica Fadila, koji je sedamdesetih pokrenuo stolarsku radnju. Rat je sve usporio, no nakon njega smo se opet vratili drvetu i onome što znamo raditi”, započinje Ćostović priču o Artisanu, nastalom iz Stolarije Ćostović.
Ključni korak iz obiteljskog obrta lokalnog karaktera u modernu tvrtku okrenutu prema cijelom svijetu, došao je početkom stoljeća kada su počeli surađivati s jednom nizozemskom tvrtkom. Tada se obitelj Ćostović upoznala sa svijetom dizajnerskog namještaja te uvidjela njegove brojne mogućnosti.
“Početak je, kao i svaki, bio izuzetno težak. Krenuli smo s petnaestak radnika, prvo izrađujući namještaj od punog drveta po narudžbi, ali cijelo vrijeme s mišlju da pokrenemo vlastitu kolekciju namještaja”, prisjeća se Ćostović 2007. kada je Artisan, koji danas ima više od 260 zaposlenih, i službeno startao.
Od samoga početka ideja je bila svoju ljubav prema drvetu i golemo znanje njegove obrade spojiti s inovativnim idejama vanjskih dizajnera. Prva kolekcija, jednostavno nazvana Basic, nastala je u suradnji sa zagrebačkim dizajn studijom Grupa, a zatim su uspjeh postigli i s kolekcijama Latus i Torso bosanskog dizajnera Saliha Teskeredžića.
“Uz sve naše prednosti i pohvale koje smo dobivali, moram priznati da nas je kočila zemlja porijekla. Svi bi nas hvalili, ali kad bi vidjeli ‘Made in Bosnia and Herzegovina‘ malo bi stali i rekli da će ipak pričekati s kupovinom. Nije bilo povjerenja u naše mogućnosti. Kako bi nadišli to nepovjerenje morali smo dosta ulagati u razvoj, marketing i promociju na sajmovima. Najbitniji je, ipak, bio protok vremena da ljudi steknu povjerenje i vide da ono što nudimo doista je kvalitetno i dugotrajno, a ne samo neki pomodni hit”, govori direktor Artisana.
Prelomna 2013. godina
Možda i prijelomna bila je 2013. godina, kada je iz Artisanove tvornice izašao danas već legendarni stolac Neva. Jednostavan, elegantan i kvalitetan, stolac je zapravo najbolje odražavao ono što je Artisan htio biti, a, kako i sam Ćostović priznaje, do njegovog nastanka došlo je nizom sretnih okolnosti.
“Stolac Neva smo stvorili u suradnji sa zagrebačkim dizajnerima iz studija Regular Company, a otkrili smo ih sasvim slučajno. Ruđer Novak-Mikulić, osnivač Regulara, nam se javio dok je još bio student. Trebala mu je pomoć pri razvijanju njegovog diplomskog rada. Kad nam je poslao svoje nacrte vidjeli smo u njima golemi potencijal, pa smo ih zajedno počeli dorađivati i iz toga je rođena Neva kolekcija kao spoj njihove vizije i našega zanata”, otkriva Ćostović kako je nastao njihov možda i najpoznatiji komad namještaja.
Stolac Neva dosad je prodan u tisućama komada, njegova popularnost ni danas ne jenjava, ali onaj originalni, prvi komad ipak ima posebno mjesto
“Prototip smo dovršili u 5 do 12, samo dan prije odlaska na sajam u inozemstvu, gdje se pokazao kao golemi hit. Bio je to početak našeg pravoga uspona. Kada se taj prvi stolac vratio sa sajma, uzeo sam ga i odnio kući. Odmah sam rekao da se on ne prodaje. Toga se držim i danas, nema tog iznosa za koji bih ga dao nekome drugom”, priča Ćostović, prisjećajući se kako se te 2013. ubrzano sve počelo mijenjati.
Više se nije postavljalo pitanje mogu li prodati svoj namještaj, nego mogu li ga proizvesti onoliko koliko kupci žele.
Iako je potražnja za njegovim namještajem bila višestruko povećana, Artisan se držao pravila da svaki komad koji izađe iz njihovog proizvodnog pogona mora biti najviše kvalitete. Od pažljivog odabira sirovine preko izuzetne pažnje u obradi svakog detalja do završne prezentacije, sve mora biti u skladu s dvije glavne odrednice – elegantno i kvalitetno.
Takav im je pristup otvorio brojna vrata brojnih luksuznih prostora, pa se Artisanovi proizvodi danas mogu kupiti u više od 300 svjetskih salona dizajnerskog namještaja. I modne marke u srcu luksuza, kao što su Hermes i Louis Vuitton, opremili su svoje salone Artisanovim namještajem, a ako svratite u Starbucks u Los Angelesu kavu možete ispijati udobno smješteni u njihove stolce.
Dok su nekada oni tražili kupce po prestižnim sajmovima namještaja, danas kupci sami dolaze do Artisana znajući da će dobiti kvalitetan dizajnerski komad čija će vrijednost s godinama samo rasti.
“Bez lažne skromnosti, mi smo danas u Ligi prvaka proizvođača namještaja u Europi i svijetu. Međutim, cilj je ne biti zadovoljan onime što imamo, već gledati kako još napredovati, a to će podrazumijevati još brojne investicije, guranje granica kvaliteta i dizajna prema naprijed”, kazao je Mirza Ćostović, sretan s onime što Artisan ima danas, ali s uvjerenjem da budućnost donosi još bolje dane za namještaj iz Tešnja.
(Gloria.hr)