Zastoj naftnih tankera stvorio se u turskim vodama nakon što su zapadne sile pokrenule ograničenje cijena za rusku naftu dok turske vlasti zahtijevaju od osiguravatelja jamstvo da će svi brodovi koji plove njezinim tjesnacima biti u potpunosti pokriveni, izvijestio je Financial Times.
Prema sankcijama EU-a koje su stupile na snagu u ponedjeljak, tankerima koji krcaju rusku sirovu naftu zabranjen je pristup zapadnom pomorskom osiguranju osim ako se ta nafta ne prodaje za manje od 60 dolara po barelu, što je gornja cijena koju su odredili iz G7. Ograničenje je uvedeno kako bi se zadržao protok nafte, a istovremeno smanjili prihodi Moskve od prodaje nafte. Četiri direktora iz naftne industrije rekli su da Turska zahtijeva nove dokaze o osiguranju u kontekstu ograničenja cijena.
Glasnogovornik turskog ministarstva prometa nije odmah odgovorio na zahtjev za komentar. Rusija je obećala da će nastaviti izvoziti svoju naftu čak i ako bude odsječena od zapadnih tržišta osiguranja. Rusija je rekla da neće imati posla s bilo kojom zemljom koja se pridržava zapadnih ograničenja. Oko 19 tankera sa sirovom naftom čeka prijeći kroz turske vode, prema brodskim posrednicima, trgovcima naftom i službama za satelitsko praćenje. Zastoj se počeo stvarati jučer ujutro.
Brodovi su bacili sidra u blizini tjesnaca Bospor i Dardaneli koji povezuju ruske crnomorske luke s međunarodnim tržištima. Tankeri koji čekaju u i oko turskih voda prvi su znak da bi ograničenje cijena moglo poremetiti globalne tokove nafte. Velik dio nafte na brodovima kod Turske potječe iz Kazahstana, prema stranici koja prati tankerski promet TankerTrackers.com. Kazahstanska nafta u ruske luke stiže naftovodom i nije na meti zapadnih sankcija.
Ankara je zatražila od svih tankera koji prevoze sirovu naftu koji prolaze kroz turske tjesnace da dostave pisma svojih osiguravatelja, poznatih kao P&I klubovi, u kojemu će potvrditi da će osiguranje ostati na snazi za pokrivanje incidenata kao što su izlijevanje nafte i sudari. No, međunarodna grupa P&I klubova, koja predstavlja 13 osiguravatelja koji pokrivaju oko 90 posto globalnog transporta nafte, objavila je jučer da novi turski zahtjevi “potpuno izlaze iz okvira” općenitih informacija koje su do sada uobičajeno tražile vlasti.
Nick Shaw, izvršni direktor grupe P&I, rekao je za Financial Times da je su “konstruktivni razgovori s relevantnim vlastima u tijeku kako bi se pokušala riješiti situacija”. Dužnosnik američkog ministarstva financija rekao je da je SAD “svjestan kako bi nova politika turske vlade mogla zakomplicirati kretanje brodova kroz turske tjesnace” te je zajedno s UK-om, “izrazio tu zabrinutost u nedavnoj komunikaciji s turskim dužnosnicima”. Rusija je okupila takozvanu “flotu u sjeni” od više od 100 tankera kako bi pokušala zaobići zapadna ograničenja na izvoz nafte, koja može poslovati ili bez osiguranja ili izvan Zapada.
Jedan od direktora iz naftne industrije koji je upoznat sa situacijom rekao je da su ruska osiguravajuća društva dostavila pisma potvrde turskim vlastima kako bi osigurala prolaz tankerima kroz turske vode. Tankeri s osiguranjem od zapadnih dobavljača su ti koji su zadržani, tvrdi izvor. Turske vlasti također su propuštale tankere koji prevoze rafinirane proizvode poput benzina i dizela, jer sankcije EU-a na ta goriva stupaju na snagu tek u veljači.