Skupina ambicioznih i predanih studenata Fakulteta strojarstva, računarstva i elektrotehnike Sveučilišta u Mostaru (SUM), okupljenih u FSRacing team, u procesu je izgradnje novog studentskog bolida, a cilj im je u sljedećoj godini nastupiti na dva međunarodna natjecanja u Italiji i Hrvatskoj.
– Ovo je bolid treće generacije koji prave studenti FSRE-a u sklopu projekta “Formula student”. To nije unaprijeđena verzija drugog bolida nego je rađen po potpuno novim nacrtima, odnosno od nule. Šasija izgleda drugačije, promijenili smo i prijenos tako da su neke glavne značajke skroz drugačije od prethodnog modela. Motor radne zapremine 600 kubika uzet je iz Kawasakija Ninje i s trenutnom restrikcijom proizvodi oko 80 konjskih snaga. U planu nam je da bolid bude težak nekih 240 kilograma što je znatno manje od našeg prethodnog bolida – kazao je u razgovoru za Fenu voditelj projekta “Formula student” FSRacing teama Ivan Šunjić.
FSRacing tim osnovan je 2012. godine, a “Formula student” trenutno je najveći studentski projekt na SUM-u i jedan od najvećih studentskih projekata u BiH. S prvim bolidom mostarski studenti nastupili su na natjecanje u Češkoj i osvojio 20. mjesto od ukupno 40 sveučilišta, dok je drugi bolid na natjecanju u Italiji osvojio 40. mjesto u konkurenciji 80 sveučilišta.
“SAE” (Society of Automotive Engineering) naziv je svjetske organizacije pod čijim se pokroviteljstvom održavaju natjecanja. Bolid na kojem mostarski studenti trenutno rade treća je inačica vozila, a od prijašnjih verzija preuzet je sustav ovjesa.
– Navedeni sustav relativno je skup i bila bi poprilično velika investicija za kupnju novoga, tako da smo, ograničeni sredstvima, odlučili taj dio preuzeti sa starog modela – kazao je Šunjić.
Naveo je kako je ovo zahtjevan proces u koji je potrebno uložiti mnogo rada, truda, znanja, ali i novaca.
– S obzirom da je ovo treći bolid, već imamo nekog iskustva, odnosno u doticaju smo s kolegama iz prošlih timova tako da nam i oni pomažu kod nekih problema na koje naiđemo tijekom izrade. Što se tiče financijskog dijela, budžet nam je nekih 40.000 maraka, a sredstva nabavljamo preko sponzorstava i donacija – kazao je Šunjić.
Utrke u Bologni i Varaždinu
Član FSRacing teama i student druge godine strojarstva Marijan Landeka istaknuo je kako rad na projektu poput ovoga studentima može biti od velikog značaja kasnije u karijeri.
– Projekti poput ovoga jako su bitni, pogotovo nama studentima strojarstva, jer tako stječemo iskustvo u praksi što se tiče nekih mehaničkih dijelova, ali i općenito oko toga kako se automobil pravi praktički iz ničega, od ideje, traženja financija pa do samog kraja, odnosno finalnog produkta i na kraju utrke. Cijeli taj proces može nas unaprijediti jako puno – kazao je Landeka.
Po završetku bolida u planu je nastupi na dva međunarodna natjecanja 2024. godine.
– Jedna od tih utrka održava se u lipnju 2024. godine u malom gradu pored Parme u Italiji, a druga utrka održava se u blizini Varaždina i nju organizira Mate Rimac. Iako ih postoji još mnogo, sudjelovanje na te dvije utrke naš je cilj, ali financije nam ne daju baš toliko mogućnosti da putujemo po Europi i prezentiramo svoj bolid na natjecanjima – kazao je Landeka.
Istaknuo je kako su trenutno u potrazi za sponzorima kako bi i sam dovršetak izgradnje formule bio moguć.
– Tražimo organizacije i ljude koji bi nam mogli pomoći u ovom smislu jer riječ je o stvarno zahtjevnom projektu. Kad se sve zbroji i oduzme ukupna vrijednost projekta je možda nekih 120.000 maraka, tako da je svaka donacija dobrodošla – naglasio je Landeka.
Prelazak na struju
Mostarski studenti svjesni su da je električna energija budućnost i spremni su napraviti sljedeći korak koliko god on bio zahtjeva.
– Trenutna ideja nam je da ovo bude zadnji bolid na unutarnje sagorijevanje, odnosno da sljedeći bude električni. Za to je potrebno stvarno jako puno znanja, novaca i svega što mi možda trenutno nemamo, ali nadamo se da ćemo prilikom izrade ovog bolida skupiti još neke motivacije i znanja pa da krenemo u izradu četvrtog, strujnog bolida. Zaljubio sam se u ovaj projekt, trudim se zajedno s ostatkom ekipe i nadamo se da će to ići u dobrom pravcu i da ćemo uspjeti ostvariti neke rezultate na sljedećim utrkama – kazao je Landeka.
Dodao je da kao uzora vidi Matu Rimca.
– Svi živimo san Mate Rimca, odnosno da jednog dana izgradimo auto kakvo on trenutno ima. I on je počeo iz svoje male radionice i najbolji je primjer kako se treba truditi i da ne treba odustajati od svojih snova – poručio je.