Vijest od prošlog tjedna privukla je posebnu pažnju u automobilskoj industriji. U Boschu, točnije u odjelu za proizvodnju dijelova u sektoru međunarodne tehnologije i uslužne djelatnosti objavljen je sporazum između menadžmenta i predstavnika radnog kolektiva o budućim izgledima za 80.000 zaposlenih u Njemačkoj. Fokus je na odustajanju od davanja otkaza iz operativnih razloga do kraja 2027. godine.
Od toga će profitirati zaposleni, koji rade u sektoru proizvodnje automobila koji imaju klasične motore s unutarnjim sagorijevanjem. Kao i kod proizvođača automobila, procesi transformacije, odnosno prelaska na proizvodnju e-automobila trajali su dugo i kod dobavljača dijelova potakli strah od gubitka posla. Prelazak na elektromobilnost mnoge će koštati gubitka radnog mjesta.
E-pogoni imaju jednostavnu strukturu
Agregati za struju i povezani pogonski sklopovi sastoje se od znatno manje dijelova nego tehnologije za proizvodnju motora s unutarnjim sagorijevanjem. Razvoj softvera za elektronsko umrežavanje i sustavi asistencije i pomoći vozaču također postaje sve važniji. Vjerojatnije je da će se u tu svrhu angažirati novi stručnjaci, a da će tek u rjeđim slučajevima doći do prekvalifikacije stručne radne snage iz domene proizvodnje automobila s motorima na dizel i benzin u područje proizvodnje električnih automobila. Koncern Volkswagen će u najmanju ruku pokušati s prekvalifikacijom tijekom „pretvaranja” svojih pogona u postrojenja za proizvodnju elektromobila. Osim toga, iz razloga smanjenja troškova, nove proizvodne lokacije se sve više planiraju u istočnoj Europi, što je već dovelo do značajnih nemira među zaposlenima u Boschu.
Dobavljačka grana je najveći ogranak ovog njemačkog industrijskog giganta. Ona čini gotovo 60 posto od 88 milijardi eura koliko je kompanija ostvarila prodajom prošle godine. Više od 50% od oko 420.000 zaposlenih u Boschu širom svijeta radi utom sektoru.
Transformacija će trajati dugo
Da se među zaposlenima vrati mir – barem u idućim godinama – trebalo bi biti u interesu šefa Boscha Stefana Hartunga. “Cilj transformacije mora biti da se ona odvija po mogućnosti socijalno podnošljivo “, rekao je on nedavno u intervjuu za list Welt am Sonntag. Prema riječima Hartunga, širom svijeta na cestama je 1,4 milijardi vozila, a cijela automobilska industrija trenutno ima proizvodni kapacitet od nešto manje od 90 milijuna vozila godišnje. Kako bi pojasnio dimenzije transformacije, izračunao je:
“Čak i kada bismo od sutra proizvodili samo električna vozila, što nije moguće jednostavno zbog nedostatka baterija, trebalo bi nam najmanje 15 godina da zamijenimo sva vozila koja imaju motore na unutarnje sagorijevanje.”
Nakon problema u lancu opskrbe i krize oko proizvodnje čipova, što je bila posljedica pandemije koronavirusa, posao u industriji dijelova ponovno je krenuo. 100 najvećih svjetskih dobavljača autodijelova proširilo je prodaju zahvaljujući povećanju cijena i većoj proizvodnji vozila. Prema studiji menadžerske konzultantske kuće Berylls, koja je specijalizirana za automobilski sektor, prošle godine je ostvaren rast za 16 posto na 1064 milijarde eura, u odnosu na 2019. godinu prije korone.
Prodaja raste, profit se smanjuje
Međutim, veći troškovi materijala i energije smanjili su profitabilnost na prosječnih 5,6 posto – a marže su bile niže još samo na vrhuncu pandemije korone. Postojale su i velike regionalne razlike. “Dok je Europa patila od visokih troškova energije, kineske kompanije nisu bile pogođene. Ovaj efekt je posebno bio vidljiv u Njemačkoj”, kaže se u studiji.
Njemački dobavljači Bosch, ZF Friedrichshafen i Continental i dalje su lideri na listi 100 najboljih dobavljača, s japanskom grupom Denso. Iz Njemačke su među najuspješnijima kompanije: Mahle, Schaeffler, Brose, Eberspächer, Dräxlmaier i ThyssenKrupp. Ali “korejski i kineski dobavljači rastu izuzetno snažno, dok tržišni udio njemačkih i japanskih kompanija nastavlja opadati”, dijagnosticiraju eksperti u oblasti industrije.
Konkurencija iz Kine je sve veća
U idućih nekoliko godina vjerojatno će se nastaviti trend u prodaji i marži u korist kineskih dobavljača, kaže Alexander Timmer, partner firme Berylls. “Glavni pokretači toga su progresivna elektrifikacija i digitalizacija vozila.” Možda je to razlog zašto industrija gleda u budućnost s više pesimizma nego ikada.
U ovom trenutku, proizvođači još uvijek žive od velikog zaostatka narudžbi, koji se nagomilao prošle godine zbog nedostatka komponenti i koji se sada postepeno topi. Nove narudžbe jedva da stižu zbog nesigurne ekonomije. Prema navodima njemačkog Udruženja proizvođača automobila VDA, u lipnju je registrirano 20 posto manje narudžbi nego prethodne godine. Domaće narudžbe su od početka godine pale za 27 posto.
Poslovni izgledi ekstremno negativni
Prema istraživanju instituta ifo sa sjedištem u Münchenu, koje je objavljeno prošli tjedan, njemački proizvođači automobila negativno su ocijenili svoje poslovne izglede, što se nije dogodilo od međunarodne financijske krize. Odgovarajući indikator se spustio peti put zaredom.
“Postoji velika neizvjesnost među proizvođačima automobila i dijelova za automobile, isto kao u vrijeme izbijanja rata u Ukrajini ili nakon porasta rizika zbog problema s plinom za potrebe industrije prošle jeseni”, rekao je Oliver Falck, voditelj ifo centra za industrijsku ekonomiju i nove tehnologije.
Nije ni čudo što, prema anketi, među dobavljačima trenutno postoji veliki nedostatak povjerenja.
(Deutsche Welle)