Željeznice Republike Srpske objavile su interni poziv za administrativne radnike da se prijave za stimulativne otpremnine. Poziv se ne odnosi na radnike na terenu kojih nedostaje na desetine. Iako je preduzeće šest godina u procesu rekonstruisanja iz kredita Svjetske banke od 100 miliona maraka, svake godine bilježi gubitke.
Mladom otpravniku vozova Draganu Peuliću u Željeznicama su radili i otac i djed. Kaže da mladi neće u Željeznice zbog malih plata. Ne očekuje da će proces rekonstruisanja izvući ovo preduzeće iz krize, a ima i prijedlog za poboljšanje poslovanja.
Dragan Peulić, otpravnik vozova za BHT kaže:
„Trenutna situacija je takva da nedostaje radnika izvršne službe, otpravnika, mašinovođa, manevrista, kičma Željeznice bez koje ne može da funkcioniše. Mislim da ima nade za Željeznicu kada bi vlast odlučila da opstane, materije koje ne bi smjele da idu drumom idu željeznicom.“
Dok radnici smatraju da je proces rekonstruisanja spor, premijer Republike Srpske poziva na strpljenje.
Radovan Višković, premijer Republike Srpske
„Sada završavamo pitanje malih akcionara i preuzimanje 100 odsto vlasništva nad Željeznicama od strane RS. Mi smo prije 15 dana na sjednici Vlade odobrili zaposljavanje radnika koje su Željeznice tražile.“
Uprava Željeznica problem strukture zaposlenih rješava penzionisanjem, otpremninama, dokvalifikacijom i prekvalifikacijom. Ističu da sa resornim Ministarstvom rade i na rješavanju pitanja konverzije dugovanja.
Iz Željeznica Republike Srpske ističu:
„Od osnivanja Željeznice posluju sa gubitkom, izuzev 2018 i 2019. godine. Govorimo o akumuliranju gubitaka koji do kraja juna ove godine iznosi 138.919.908 КМ. Željeznice će akumulirani gubitak pokriti u skladu sa budućim aktivnostima postupkom finansijskog rekonstruisanja preduzeća.“
Zbog višemilionskih gubitaka u Željeznicama neko mora da odgovara, kategorični su u Sindikatu željezničara.
Jelenko Dobraš, predsjednik Sindikata željezničara Republike Srpske za BHT kaže:
“Niko nikada nije odgovarao. Stav Sindikata je da treba neko da se locira, da se kaže ‘e taj kriv’, da Tužilaštvo preuzme, ispita da je tako i pokrene postupak.“
U Sinidkatu transporta nezadovoljni su ponuđenim otpremninama od 12 neto plata, odnosno 24 plate za invalide rada. Smatraju da nisu stimulativne i da se moraju povećati plate.
Borislav Dejanović, predsjednik Samostalnog sindikata transportne djelatnosti u ŽRS
“Te plate su male za standard života. Kad se pogleda unazad 2-3 godine sve je izgalopiralo, cijene divljaju, plate male.“
U Željeznicama radi 1.903 radnika, a sistematizacijom je planirano 2.098. Završetak rekonstruisanja preduzeća u holding sa tri zavisna preduzeća – infrastruktura, prevoz putnika i robe planiran je do kraja iduće godine.