Nema, značajnijeg povećanja cijena osnovnih životnih namirnica, koje su bile obuhvaćene Uredbom o određivanju marže u prometu proizvoda, u trgovinama Republike Srpske i nakon što ova Uredba od prvog jula, više nije na snazi. Ovo tvrdi ministar trgovine u Vladi Republike Srpske Denis Šulić i najavljuje nove kampanje u kojima bi bile osigurane niže cijene, za gotovo četrdeset osnovnih životnih namirnica.
Uredbom, koja je prestala da važi krajem prošlog mjeseca,marže su bile ograničene na maksimalno pest odsto u veleprodaji, a osam odsto u maloprodaji za proizvode poput hljeba, mlijeka, jogurta, margarina, ulja, soli i još nekoliko proizvoda. Ministar trgovine Denis Šulić tvrdi da je gotovo četrdeset vrsta robe široke potrošnje u odnosu na okruženje i region najeftnije u Republici Srpskoj.
Denis Šulić, ministar trgovine i turizma RS
“I Ićićemo ponovo sa inicijativom da i u narednom periodu imamo što jeftinije proizvode putem obnavljanja kampoanje društveno odgovorn. Ono što imamo sada je pokazatelj da nemamo značajnog rasta cijena, a takođe i da je uredba o ograničavanju marže na naftu i naftne derivate aktivna tako da u više segmenata kako ministarstvo trgovine radimo.
U banjalučkoj privrednoj komori smatraju da smanjena marža nije ostavila značajniji trag tokom svog važenja. Ilustruju to na primjeru pojeftinjenja pet feninga po litri mlijeka što, kako kažu, ne može građanima predstavljati važniju uštedu. S druge strane kažu, pomenuta uredba je onemogućila trgovačke kompanije da ostvare marže koje bi omogućile povećanje plate svojim radnicima, proširenje kapaciteta i nivoa usluga.
Goran Račić, predsjenik Područne privredne komore Banjaluka
Mislim da je Komora i ranije izjavila da je protiv daljnjeg nastavka uredbe koja bi ograničila marže. Mislim da su te uredbe prestale da važe na drugim tržištima, tako da ćemo podržati sve ono što bi uticalo da se trgovački lanai kroz određene kampanje kroz društveno odgovorno poslovanje gdje organizuju akcije i bonuse da bi to donijelo veće efekte i pomoć građanima, nego ograničavanje marže.
U trgovačkim lancima opet imaju svoju logiku. Milan Simić vlasnik lanca marketa u Bijeljini tvrdi da ništa nije poskupilo, a da je razlog što je na tržištu velika konkurencija.
Milan Simić, vlasnik lanca marketa
Tržni lanci nadmeću se sa marketima. Mi nemamo neku mjernu organizaciju, neku instituciju, koja bi sada utvrdila koliko je bilo prije uvođenja, koliko ne. Po meni najbolje je pustiti da tržište reguliše. Ono samo. Može neko dići cijene, ali on neće prodavati. Jedna druga stvar na svjetskom tržištu, vidite, pala je cijena ulja, pale su cijene deterdženata, toaletnih papira, konfekcije i mnogo čega. Evo sada viditecijene kafe. Kafa ne poskupljuje.
Iako je svaka intervencija s ciljem kontrolisanja cijena korisna, Uredba kojom su u Republici Srpskoj snižene marže na osnovne životne namirnice te proširen obuhvat proizvoda najvjerovatnije neće biti produžena.