Bivši zaposlenik tvrtke koja je razvila podmornicu Titan, izjavio je na javnom saslušanju da vjeruje da je sigurnosni incident bio “neizbježan” jer je tvrtka “zaobilazila” standardna pravila. David Lochridge, bivši direktor operacija u OceanGateu, svjedočio je pred istražiteljima američke Obalne straže. Tvrdi da je upozoravao na potencijalne sigurnosne probleme prije nego što je otpušten 2018. godine. Njegova upozorenja, rekao je, bila su ignorirana.
Podsjetimo, pet osoba poginulo je u lipnju 2023. godine nakon što je podmornica Titan implodirala tijekom spuštanja prema olupini Titanica. Javna saslušanja o nesreći započela su prije dva dana, u sklopu dvotjedne istrage američke Obalne straže o događaju. Istraga, inače, traje već 15 mjeseci.
Ocean Gate tužio Lochridgea
Svjedočenje Lochridgea prvi je njegov javni istup otkako je podnio pritužbe bivšem poslodavcu. OceanGate ga je otpustio i tužio zbog navodnog otkrivanja povjerljivih informacija, na što je on odgovorio protutužbom zbog nezakonitog otpuštanja.
Lochridge, kao ključni bivši zaposlenik, dobio je zadatak od direktora tvrtke Stocktona Rusha 2018. da sastavi izvještaj nakon inspekcije kvalitete podmornice Titan. Prema sudskim dokumentima, Lochridge je izrazio ozbiljne zabrinutosti oko njezinog dizajna, osobito zbog toga što je bila izrađena od karbonskih vlakana. On je, naime, upozoravao da će se taj materijal oštećivati sa svakim zaronom.
“Ideja Ocean Gatea bila je stvaranje profita”
Na saslušanju je Lochridge izjavio da je “cijela ideja” OceanGatea bila “stvaranje profita”, dodajući kako je “bilo vrlo malo znanstvene osnove” u njihovom pristupu. Također je optužio tvrtku i njezinog izvršnog direktora za “aroganciju”. Rekao je da su odbili surađivati sa stručnjacima sa Sveučilišta Washington na razvoju podmornice i odlučili sve inženjerske radove obaviti unutar tvrtke.
“Mislili su da to mogu sami, bez adekvatne inženjerske podrške”, izjavio je Lochridge.
Svjedočio je kako se njegov odnos s tvrtkom počeo pogoršavati još 2016. godine, zbog njegovih učestalih upozorenja o sigurnosti, te je priznao da su ga vjerojatno počeli smatrati “onim koji stvara probleme” zbog njegove otvorenosti i iskrenih pritužbi.
Lochridgeovo svjedočenje dodatno je osvijetlilo unutarnje nesuglasice unutar OceanGatea, dok istraga o ovoj tragediji nastavlja otkrivati složene aspekte koji su doveli do fatalnog ishoda.
David Lochridge jedan je od desetak bivših zaposlenika OceanGatea, uključujući suosnivača Guillerma Sohnleina i stručnjake za sigurnost u morskom okruženju i podvodna istraživanja, koji su pozvani svjedočiti pred Istražnim odborom američke Obalne straže (MBI).
Posljednja poruka iz podmornice: Ovdje je sve u redu
U ponedjeljak su dužnosnici objavili detalje komunikacija između podmornice Titan i njenog matičnog broda, Polar Prince. Otkriveno je da je jedna od posljednjih poruka iz podmornice prije njezinog tragičnog raspada glasila: “Ovdje je sve u redu.”
Bivši direktor inženjeringa OceanGatea, Tony Nissen, svjedočio je da je nekoliko godina prije posljednjeg putovanja Titana odbio ući u podmornicu. “‘Neću ući u nju'”, rekao je Nissen izvršnom direktoru tvrtke Stocktonu Rushu. Svjedočio je da je osjećao pritisak da pripremi plovilo za zaron.
Dužnosnici su također naglasili da Titan nikada nije prošao testiranje treće strane te je često bio izložen raznim vremenskim uvjetima dok je bio uskladišten. Tijekom 13 zarona prema Titanicu u 2021. i 2022. godini, podmornica je zabilježila čak 118 tehničkih problema.
Obustavljene sve ekspedicije i komercijalne djelatnosti
Na saslušanju su izneseni i specifični primjeri kvarova podmornice, uključujući situaciju kada su se baterije ispraznile, što je putnike ostavilo zarobljene unutar podmornice na 27 sati.
Na tragičnom putovanju podmornice Titan, uz izvršnog direktora OceanGatea, bili su britanski istraživač Hamish Harding, iskusni francuski ronilac Paul Henri Nargeolet, britansko-pakistanski poduzetnik Shahzada Dawood i njegov 19-godišnji sin Suleman.
Nakon incidenta, OceanGate je obustavio sve ekspedicije i komercijalne djelatnosti.