Nakon katastrofalnih poplava u Bosni i Hercegovini koje su odnijele ljudske živote, štete se još zbrajaju. Od Konjica, Jablanice i okolnih sela, te Fojnice, Kreševa i Kiseljaka još uvijek traju akcije raščišćavanja terena.
Svakako, zbog ovih prirodnih katastrofa, trpe ekonomija i privreda BiH. Putna komunikacija Sarajevo – Jablanica – Mostar je bila obustavljena, a koristili su se alternativni pravci. Tek sinoć je u promet puštena ova dionica kojom će vozila saobraćati u večernjim terminima od 19 do 7 sati.
Blokada ove ključne rute imat će ozbiljne ekonomske posljedice putem direktnih i indirektnih gubitaka, kaže ekonomski ekspert Faruk Hadžić za Forbes BiH.
“Direktni gubici uključuju prekid transporta roba i usluga što već vidimo svakodnevno, posebno onih koji zavise o brzom dostavljanju između centralne Bosne i juga zemlje. Na industrije poput turizma, maloprodaje i izvoza direktno utieču kašnjenja i nemogućnost kretanja. Indirektni gubici uključuju povećane troškove zbog korištenja alternativnih ruta, smanjenje produktivnosti i moguće otkazivanje poslovnih ugovora. Svakodnevni ekonomski tok između Sarajeva i Mostara je kritičan, tako da se može reći da takva blokada ima milione KM gubitaka dnevno.”
Distributeri su, dodaje, prisiljeni koristiti znatno duže i manje efikasne alternative, poput putne rute preko Bugojna ili Gacka, što povećava troškove goriva, vremena i radne snage.
“Na primjer, za distributere robe, troškovi dostave se mogu povećati i do 30%, ovisno o vrsti robe i vremenskim zahtjevima. Ovaj dodatni trošak distributeri često prenose na krajnje potrošače, što može dovesti do lančanih poskupljenja, posebno kod roba s kraćim rokom trajanja ili onih koje zahtijevaju brzu dostavu, kao što su prehrambeni proizvodi i farmaceutski proizvodi.”
Željeznice igraju ključnu ulogu u transportu, šteta za ekonomiju dalekosežna
Informacija da Željeznice FBiH gube oko 300.000 KM dnevno zbog prekida saobraćaja je vrlo zabrinjavajuća, kaže naš sagovornik.
“U stvarnosti, ovaj iznos može biti još veći kada uzmemo u obzir ovisnost industrija o teretnom željezničkom transportu, posebno za teže i veće pošiljke. Željeznice igraju ključnu ulogu u transportu različitih proizvoda, kao i međunarodnih pošiljki prema luci Ploče. Posebno je bitno naglasiti da je nedavno i firma iz Vareša, Adriatic Metals objavila da je krenula sa značajnim isporukama i izvozu prema luci Ploče, što će značiti i prekid isporuka sa njihove strane. Ako ovaj prekid potraje, gubici bi mogli značajno narasti, a šteta za ekonomiju bi bila dalekosežna, uključujući potencijalna otpuštanja, smanjeni promet i dodatno usporavanje nivoa ekonomskog rasta.”
Na pitanje da li je moguće dati okvirnu procjenu štete nakon katastrofe koja je zadesila BiH, Hadžić kaže:
“Trenutno je teško dati preciznu procjenu štete, ali ovakve katastrofe često zahtijevaju godine za potpuni oporavak. Popravci putne infrastrukture, pruge i mostova mogu trajati od nekoliko mjeseci do više godina, zavisno od složenosti radova i finansijskih sredstava koja će biti osigurana. Također, treba uzeti u obzir i vrijeme potrebno za nadoknadu ekonomskih gubitaka kroz obnovu proizvodnje, trgovine i drugih aktivnosti. Oporavak može biti otežan i potencijalnim budućim poplavama ako se ne poduzmu dugoročne mjere prevencije”, kaže za kraj ovog razgovora ekonomski ekspert.