Deformacije na kolosijecima u Republici Srpskoj, koje su izazvale prekide u željezničkom saobraćaju, sanirane su i vozovi sada saobraćaju bezbjedno na svim pružnim pravcima – saopšteno je iz Željeznica Republike Srpske. Kako navode iz ovog preduzeća, ukupno 25 deformacija kolosijeka na oko šest kilometara pruge je otklonjeno, a problem su bile i šine stare više od 50 godina. Kritični pravci, poput Šamac–Doboj–Maglaj prema Sarajevu i Banjaluka–Prijedor–Novi Grad, vape za hitnim remontom.
„Smanjujemo brzinu – ako je redovna 70 do 80 kilometara na sat, spuštamo je na 20 do 30 kako bismo preventivno djelovali i spriječili eventualno iskakanje iz šina. 270 kilometara pruge je prijeko potrebno remontovati, i to ne ispod milion evra po kilometru – 100% kilometar neće biti naredni remont“, izjavio je Goran Rajković, direktor Sektora za građevinske poslove u Željeznicama RS.
Međutim, u Sindikatu infrastrukture Željeznica RS imaju drugačije viđenje uzroka problema. Ističu da ekstremne vrućine nisu jedini krivac – upozoravaju na hronični nedostatak pružnih radnika, mehanizacije i materijala, ali i na nizak kvalitet prethodnih remonta.
„Nema pružnih radnika – tri do četiri po jedinici, a nekad ih je bilo 30 do 40. Loš remont je urađen na pruzi prema Doboju, Jošavka–Banjaluka, još 2005. godine. Makedonska firma koja je to radila nije posao obavila kvalitetno. Osim toga, nedostaje i tucanik u pruzi“, rekao je Željko Kajkut, predsjednik sindikata.
Za razliku od Republike Srpske, u Federaciji BiH nisu zabilježeni problemi na šinama, iako ni tamo infrastruktura nije nova. Ipak, iz Željeznica FBiH poručuju da je redovno održavanje presudno.
„Ako zapostavite i ne ulažete dovoljan iznos za održavanje infrastrukture, evidentno ćete imati stanje kakvo je sada“, izjavio je Mirza Hadžibegić, v.d. generalnog direktora Željeznica FBiH.
Iz Centra za humanu politiku u Doboju dodatno upozoravaju na propuste iz prošlosti.
„Radi se o propustima pri remontu, naročito na relaciji Doboj–Banjaluka prije 15 godina. Ti propusti nisu otklonjeni i danas utiču na bezbjednost i redovnost saobraćaja“, upozorava Momir Dejanović iz ovog centra.
Dok problemi izlaze na vidjelo, Ministarstvo saobraćaja i veza RS nije komentarisalo stanje u Željeznicama. S obzirom na finansijske probleme ovog javnog preduzeća, veliko je pitanje kada će i da li će doći do sveobuhvatnog remonta, za koji je, prema procjenama, potrebno najmanje 270 miliona evra.