Svake godine u vrijeme godišnjih odmora veliki broj državljana Bosne i Hercegovine stigne u domovinu. Žele se odmoriti i dio zarađenog novca potrošiti u BiH. Ono što iz godine u godinu zabrinjava dijasporce, ali i bh. građane koji žive u državi je bezvlašće kada je u pitanju porezna i fiskalna politika. Čini se da je Federacija BiH, naročito njen jedini primorski grad Neum, El Dorado za male biznismene koji mešetare u turizmu i uzimaju veliki novac izbjegavajući da budu uključeni u fiskalni sistem Federacije BiH, te koristeći sve mogućnosti da izbjegnu zakon i prevare državu. Tako je, čini se, i ove godine, prema podacima koje je Faktor dobio iz Porezne uprave Federacije BiH, ali ne samo u Neumu, nego i u drugim gradovima.
U odgovoru koji smo dobili iz Porezne uprave FBiH stoji da je u periodu januar – juli 2025. godine, ova institucija provela ukupno 3.916 inspekcijskih nadzora, tzv. brzih kontrola, a da je značajan broj njih izvršen i na području Neuma – jedinog bh. izlaza na more. Cilj ovih nadzora, kako kažu, bio je suzbijanje sive ekonomije, kontrola fiskalne discipline i utvrđivanje zakonitosti poslovanja.
Objekti bez dozvola, fiskalnih kasa i prijavljenih radnika
– Rezultati kontrola otkrili su zabrinjavajuće nepravilnosti: 120 objekata radilo je bez odobrenja nadležnog organa, 98 objekata nije imalo instaliran fiskalni uređaj, 1.069 obveznika fiskalizacije nije evidentiralo promet putem fiskalnog uređaja. Zatečen je čak 691 neprijavljeni radnik. Zbog navedenih nepravilnosti, 401 objekat je zapečaćen, dok su u 1.607 slučajeva izdani prekršajni nalozi. Izrečene su novčane kazne u ukupnom iznosu od 4.213.070 KM – stoji u odgovoru Porezne uprave FBiH.
Faktoru se pismom obratio i jedan građanin koji već godinama živi van Bosne i Hercegovine, a koji je ovo ljeto odlučio provesti u Neumu. Vidno razočaran odnosom i situacijama koje su ga pratile tokom ljetovanja, ovaj građanin je napisao podugačko pismo u kojem je Faktoru obrazložio sve detalje ljetovanja koje mu neće ostati u ljepom sjećanju.
– Dio godišnjeg odmora proveo sam u Neumu, našem jedinom izlazu na more. Nakon mnogo godina života i rada u Zapadnoj Evropi, ljeto u domovini mi je uvijek prilika da procijenim ima li nade za povratak. Mi iz bh. dijaspore svake godine tragamo za znakovima napretka, poboljšanja uvjeta života i poslovanja, u nadi da će nas ti pozitivni pomaci jednom ohrabriti na povratak kući. Nažalost, ovogodišnje iskustvo iz Neuma nije išlo u prilog toj odluci – piše bh. građanin iz dijaspore.đ
“Keš ili card?” – zavisi ko ste
U pismu objašnjava kako je prije dolaska u Neum svratio u prodavnicu da kupi osnovne potrepštine.
– Prodavnica je bila solidno snabdjevena, ali iskustvo na kasi ostavilo je gorak okus. Šveđaninu ispred mene ponuđeno je da bira između keša i kartice, dok je meni, nekoliko sekundi kasnije, rečeno da se plaćanje vrši isključivo gotovinom. Na moje pitanje zašto meni nije ponuđena ista opcija, prodavačica je kratko odbrusila: “Ne može”. Rasprava je naišla na negodovanje ostalih kupaca – jedan od njih mi je čak poručio: “Ako nemaš para, nemoj dolaziti u prodavnicu”. Bio sam zatečen. Platio sam gotovinom i napustio prodavnicu – piše on.
Računi samo na zahtjev – ako imate živaca
Piše kako je usljedilo još jedno razočarenje prilikom večere u restoranu.
– Nakon obroka, zatražio sam račun. Konobarica je izgovorila cifru, ali na moje insistiranje da dobijem i fiskalni račun – uslijedio je zbunjen pogled. Račun sam ipak dobio, ali tek nakon nekoliko minuta i uz nelagodu. Kartično plaćanje bilo je moguće samo na fiksnom terminalu unutar objekta, što dodatno govori koliko se rijetko koristi – napisao je on.
Dalje piše kako se u slastičarni hotela odlučio počastiti sladoledom i da je i tu dožiivo neugodnost.
– Red ispred vitrina bio je dug, ali uredno se čekalo. Ipak, niko prije mene nije dobio fiskalni račun. Kada sam ja zatražio svoj, djevojka iza pulta me začuđeno pogledala i morala otići u objekat po račun. Cijeli proces je trajao nekoliko minuta, što je izazvalo negodovanje gostiju iza mene. Komentari poput “davež”, “pravac Švedska” i “ko još traži račun za sladoled” jasno su pokazali koliko je kultura neplaćanja ukorijenjena – napisao je.
Nemamo fiskalnu kasu – općina nas dere
Dalje ovaj građanin, koji se u pismu potpisuje kao Dijasporac, piše kako je posjetio popularni plažni bar za koji kaže da je usluga odlična i ambijent prijatan.
– Nakon pića s prijateljima, diskretno sam pokušao platiti cijeli račun. Kelner mi je rekao cifru, ali kada sam zatražio fiskalni račun – uslijedio je ljubazan, ali direktan odgovor: “Nemamo fiskalnu kasu”.
Na moje pitanje šta ako dođe inspekcija ili ako ih neko prijavi, odgovorio je: “Ma dogovorit ćemo se”.
Čak mi je ponudio da ništa ne platim, navodno kao znak gostoprimstva. Naravno, ponudu nisam prihvatio – piše naš Dijasporac.
Povratak? Možda nekad. Ali ne još
Napisao je i da na portalima čita da je porezna inspekcija ovih dana izrekla kazne u iznosu od 1.500 KM.
– Apsurdno malo u odnosu na ono što se stvarno dešava na terenu. Ako zakone poštujete – postajete sumnjiv, dosadan, čak i omražen. Ako šutite i uklapate se – sve ide glatko. Ovakva svakodnevica ne ulijeva povjerenje. Ne kod onih koji znaju kako sistem može i treba da funkcioniše. I zato – povratak u domovinu ostaje samo nada, ali ne još stvarna odluka – zaključuje u pismu naš građanin s adresom u Zapadnoj Evropi.
(Faktor)