Kada u budućnosti željezničkom prugom bude prolazio neki teretni vlak koji prevozi ugljen, signali će se upaliti na crveno i zaustaviti prolazak putničkih vlakova. To njemačka vlada planira učiniti u slučaju pogoršavanja energetske krize. A više je nego vjerojatno da će se to i dogoditi. Jer već sad je opskrba industrije i elektrana gorivom i energentima više nego neizvjesna.
Situacija je ozbiljna: važni plovni putevi poput rijeke Rajne ne mogu se u potpunosti koristiti zbog premalo vode u koritu rijeke, zbog suša, tako da važni teretni brodovi s energentima, zbog plitke vode, mogu prevesti samo djelić svog uobičajenog tereta. Teret, koji se inače prevozi Rajnom, ne može se pretovariti tek tako na tračnice. Jer po njemačkoj željezničkoj mreži trenutno prometuje ionako više vlakova nego ikada prije. Građevinski radovi na željezničkoj infrastrukturi, koja je u posljednja tri desetljeća dotrajala i sve veći broj putnika s kartom od 9 eura rezultiraju visokom razinom stresa – ne samo za putnike i zaposlenike željeznice, već i za samu željezničku mrežu.
Prometni stres…
Jedva 60 posto njemačkih vlakova koji prometuju na dužim relacijama donedavno nije stizalo točno na vrijeme, iako Deutsche Bahn (Njemačka željeznica) kašnjenja do šest minuta više ne računa kao – kašnjenje. Nešto bolja situacija je s regionalnim prijevozom, gdje gotovo 90 posto linija stiže na vrijeme. Teretni vlakovi također su sve, samo ne točni i pouzdani. Budući da više od 200 teretnih vlakova stoji, njemačka je industrija već mjesecima u problemima.
Energetska kriza značajno se zaoštrila posljednjih mjeseci zbog smanjenja opskrbe plinom iz Rusije i sankcija protiv Putinovog režima. Osim toga, ljeto je suho i vruće, što dovodi do niske razine vode ne samo u Rajni, već i drugim važnim plovnim prometnicama. Odgovorni političari mogu se samo nadati kiši. Njemački minister prometa Volkera Wissing (FDP)j i njegov kolega, ministar privrede Robert Habeck (Zeleni) zato planiraju postavljati signale sa zelenim svjetlom za teretne, sistemski relevantne vlakove. ”
Cilj je osigurati rad elektrana, rafinerija, elektromreža i drugih za život važnih pogona”, stoji u dokumentu ministarstava privrede i prometa koji je distribuiran tijekom vikenda. Kako bi ugalj i dalje mogao stići u elektrane, a nafta u rafinerije, oni u idućih šest mjeseci žele dati prednost teretnom transportu energenata željeznicom.
Teretni vlakovi s ugljenom, naftom i plinom
Deutsche Bahn, kao kompanija u državnom vlasništvu koja je lider na tržištu, osigurala je 50 teretnih vlakova tjedno, a svaki od njih prevozi 3.000 tona kamenog ugljena. Zvuči puno? Ali nije. Prema istraživanju novinske agencije DPA, velika termoelektrana poput one u Gelsenkirchen-Scholvenu sagorijeva 20.000 tona ugljena dnevno pod punim opterećenjem.
Međutim, u usporedbi s 20.000 teretnih vlakova DB Cargo, 50 vlakova koji prevoze ugalj i nije baš puno. Međutim, jedna prednost ovog crnog izvora energije je ta što se zalihe uglja za elektrane i tvornice mogu skladištiti – i ne moraju se isporučiti na odredište “just in time” – „točno na vrijeme”.
Poslovi prijevoza nafte i plina dominiraju i kod privatne konkurencije, koja je organizirana u mreži europskih željeznica. Zamjenica direktora Udruženja europskih željeznica Neele Wesseln skeptična je kada je u pitanju nova uredba savezne vlade. Uostalom, teretni vlakovi bi već sad (i bez uredbe) mogli dobiti prednost u transportu, iako je to povezano s plaćanjem naknade za tu vrstu ekspres-usluge.
Udruženje teretnih željeznica nije baš oduševljeno vladinim planovima:
“Zvuči uvjerljivo, ali moglo bi se pokazati kao problem. Već je dovoljno kaosa na tračnicama”, rekao je glasnogovornik Udruženja Peter Westenberger. Pozvao je na “temeljitu raspravu umjesto slatkorječivih najava”.
Gotovo je samo po sebi razumljivo da su Udruženja putnika protiv davanja prednosti vlakovima koji prevoze ugalj, naftu ili plin.
“Nijedan lokalni ili vlak na dugim relacijama ne bi trebao biti otkazan zbog teretnog prijevoza”, zahtijevao je predsjednik Udruženja putnika „Pro Bahn” Detlef Neuß.
Kaos s kartom od 9 eura svima je učinio vidljivim ozbiljne probleme njemačke željezničke mreže.
“U posljednja tri desetljeća spavali smo kada se radilo o ekspanziji, smanjili smo infrastrukturu do te mjere da je to kažnjivo”, kaže on.
DPA je prenio Neußovu izjavu da bi još veća kašnjenja mogla natjerati ljude da okrenu leđa vlakovima i vrate se svojim automobilima.
„A upravo to je ono što ne želimo”, rekao je Neuss.
Ministar prometa pokušava smiriti strasti
Prema vladinim planovima, „kašnjenja putnika trebalo bi izbjegavati koliko god je to moguće, čak i ako putnički vlakovi moraju čekati na semaforu”, naglašava ministar prometa Volker Wissing. Kada krajem kolovoza istekne kampanja za karte od 9 eura, to bi moglo olakšati putnički promet, nadaju se u Njemačkoj željeznici (Deutsche Bahn). Osim toga, nisu još iscrpljene sve mogućnosti: teretne vlakove moglo bi se “produžiti” dodatnim vagonima, a mogli bi se voziti i noću, pojasnili su stručnjaci iz te branše.
Međutim, postoji problem s “produženjem” teretnih vlakova – jer vlada manjak vagona u cijeloj Europi. Do sada nije bilo povećane potražnje za transportom energenata ni kod Deutsche Bahna ni kod njegovih privatnih konkurenata.
“Uredba o davanju prioriteta vlakovima važnim za opskrbu je razumna mjera predostrožnosti savezne vlade”, kaže se u priopćenju Deutsche Bahna. Ostaje tek za vidjeti hoće li ta mjera morati doista i biti primijenjena u praksi.