Brodovima iranske mornarice bit će dopušteno ploviti Panamskim kanalom sve dok se pridržavaju međunarodnih normi, priopćile su u utorak panamske vlasti nakon izvješća da Teheran šalje brodove u taj strateški plovni put, objavio je u srijedu, 8. veljače, američki medij The Defense Post.
Iranska vojna prisutnost u Kanalu razljutila bi Sjedinjene Države koje su početkom 20. stoljeća izgradile kanal koji povezuje Atlantski i Tihi ocean, a Washington je upozorio kako pozorno prati aktivnosti Teherana u zapadnoj hemisferi. Pozivajući se na međunarodni ugovor iz 1977., koji je kontrolu nad kanalom predao Panami i uspostavio njegov neutralni status, uprava Panamskog kanala je izjavila kako plovni put mora “ostati siguran i otvoren za miran promet”, pod uvjetom da se brodovi pridržavaju globalnih sigurnosnih normi, plaćaju putarine i ne čine nikakva neprijateljska djela.
“Na temelju gore navedenih propisa, Uprava Panamskog kanala ima obvezu dopustiti prolaz svakom plovilu koje ispunjava sve ove zahtjeve”, stoji u priopćenju.
Lokalni mediji izvješćuju o skorom dolasku brodova iranske mornarice. Medij La Estrella de Panama pisao je 13. siječnja da Teheran planira stacionirati svoje ratne brodove u Panamskom kanalu u nastojanju da poveća svoju prisutnost u Latinskoj Americi. Bivši guverner Floride Jeb Bush dolio je ulje na vatru kada je u kolumni od 16. siječnja u The Washington Postu optužio Panamu da pomaže Iranu u izbjegavanju zapadnih naftnih sankcija.
“Bez potpore Paname, iranski režim bi se suočio s ozbiljnim preprekama u krijumčarenju svoje nafte i plina diljem svijeta,” – kazao je taj političar- sin odnosno brat dvojice bivših američkih predsjednika, Georgea Busha i Georgea Busha Jr.
O svemu se prošli tjedan oglasio i State Department riječima svog glasnogovornika, kazavši kako “još uvijek imamo niz alata za pozivanje iranskog režima na odgovornost”.
Podsjećamo da su Sjedinjene Države Panamski kanal izgradile 1914. godine, a zatim otvorile vojne baze u regiji s ciljem njegove zaštite. Ugovor iz 1977. otvorio je put prijenosu vlasništva nad kanalom Panami 31. prosinca 1999.Prema Upravi Panamskog kanala, više od 14.000 brodova prošlo je ovim plovnim putom dugim 80 kilometara 2022. godine. Kroz kanal se trenutačno odvija pet posto svjetske pomorske trgovine i on predstavlja jedan od najvažnijih izvora deviznih prihoda te srednjoameričke zemlje. Slično kao i Sueski kanal za Egipat.