“Što više međunarodnih tvrtki ulaže u mađarski sport, to bolje”, reklo je je Ministarstvo vanjskih poslova u Budimpešti agenciji Bloomberg. Pitali su ih što misle o najavljenom dogovoru poznatog mađarskog nogometnog kluba Ferencváros i ruskog energetskog giganta Gazprom o sponzorskom ugovoru u milijardama forinti kako je objavio dnevni list Blikk.
Ruska je tvrtka bila partner UEFA i sponzor njemačkog nogometnog kluba Schalke 04 čiji je vaterni navijač bivši kancelar Gerhard Schröder koji je karijeru nastavio u ruskim energetskim kompanijama, ali su ugovori prekinuti 2022. godine nakon ruske agresije na Ukrajinu. Gazprom je ostao sponzorom beogradske Crvene Zvezde jer je UEFA odluke o sponzorstvima prepustila klubovima. Tako se Budimpešta i Beograd stavljaju u stroj zagovornika Rusije na europskom tlu, uz Bjelarus, Gagauziju i Milorada Dodika.
Viktor Orbán jednom je šaljivo rekao da ne želi da Mađarska postane “najsretnija baza Gazproma”, misleći na desetljeća sovjetske dominacije. To je bilo prije 17 godina, a njegov je stav prema Rusiji sada gotovo dijametralno suprotan.
Silazna putanja
Novac treba mađarskom nogometnom klubu, a zemlja se sve teže nosi s financijskim teškoćama, u utorak je Središnja banka smanjila kamatne stope 0,5% pa su s 7,75% i dalje najviše u EU: riječ je o usporavanju jer je u veljači smanjenje bilo 1%, a u ožujku 0,75%. Razlog je tomu, piše Bloomberg, želja kreatora politike da usidre nestabilnu forintu u rizičnijem gospodarskom okruženju. Forinta je oslabila 2,6% u odnosu na euro ove godine, podbacivši među konkurentima u regiji kao što su češka kruna, rumunjski leu i poljski zlot.
Capital Economics početkom travnja zaključuje da su javne financije u Mađarskoj razlog ozbiljne zabrinutosti.
“Veliki proračunski deficit – 6,7% – otežat će postavljanje omjera duga na održive temelje. Vladin cilj deficita 4,5% BDP-a za 2024. izgleda ambiciozno. Budući da će troškovi kamata na dug rasti i dalje, smatramo da će biti potrebno određeno fiskalno zaoštravanje kako bi se deficit ove godine smanjio na otprilike 5% BDP-a”, pišu u bilješci.
Istodobno mađarski premijer Viktor Orbán nastavlja križarski rat protiv EU, iako mu je odobren velik dio novca iz prije zamrznutih fondova, liberala, migranata, LGBTIQ zajednice, globalista, Georgea Sorosa (kako je interesantno da ga je ovih dana izvukao Ivan Penava, predsjednik Domovinskog pokreta).
Ekonomija ga ne zanima, odlučio je držati Mađarsku u stanju stalne prijetnje zamjene stanovništva, ali njegovu platformu s obiteljskim vrijednostima u samoj srži potresa skandal sa zlostavljanjem, a tu je i politički pridošlica, Péter Magyar, koji prijeti promijeniti status quo. Pokazuje se čemu služi novi ured za ispitivanje stranog miješanja u mađarske izbore, pokrenuo je istragu protiv Magyara zbog sumnje u inozemno financiranje njegovih kampanja.
Dok premijer vodi ideološke, ali i podmukle ratove protiv opozicije, vlada pokušava smanjiti negativni utjecaj visokih cijena goriva. Ministar ekonomije Márton Nagy je u srijedu dao trgovcima rok od dva tjedna da cijene goriva prilagode regionalnom prosjeku.
“Strpljenje vlade bliži se kraju… Mislimo da su cijene goriva na (mađarskom) tržištu za sedam do devet posto više od regionalnog prosjeka”, rekao je Nagy u intervjuu.
Izvješće od prošlog petka pokazalo je da je benzin 95 u Mađarskoj toga tjedna u prosjeku bio 3,2 posto skuplji od prosjeka u regiji, a dizel za pet posto.
Razlika iznosi 20 (0,051 euro) odnosno 31 forintu (0,079 eura), izračunali su statističari. Mađarska vlada ukinula je ograničenje cijena goriva u prosincu 2022. godine nakon što su nedostatan uvoz i panična kupnja doveli do nestašice. Obećali su tada da će ponovno intervenirati na tržištu ako cijene goriva nadmaše regionalni prosjek, podsjeća Reuters.
Sve nade svode se na Moskvu
Mađarska naftna i plinska kompanija Mol snizila je u tjedan dana cijenu dizela na 633 forinte (1,61 euro), a benzina na 647 forinti (1,64 eura), dodao je ministar.
Kako bi zaštitila kućanstva, vlada poziva sve trgovce da cijene što prije ponovo izjednače s regionalnim prosjekom, naglasio je.
Reuters izvješćuje da u MOL-u, prema riječima glavnog izvršnog direktora Zsolta Hernádija (onaj što je pobjegao iz Hrvatske pred progonom pravosuđa) na skupštini dioničara u četvrtak, strahuju da će intervencija države na tržištu goriva utjecati na održivost njihovih planova.
Mađarska je zahvaljujući dogovorima s Rusijom uspjevala držati niskima cijene goriva, a da su pritom koristi imali i premijerovi oligarsi. Kad je ta slavina presušila na vidjelo su izašli strukturni problemi mađarske ekonomije. Zbog čega Orbán i dalje nastoji sačuvati dobre odnose s Moskvom u nadi da će se odnosi EU i Rusije popraviti pa će se vratiti i jeftini energenti. Otvaranje vrata sponzorstvu Gazproma jedan je od koraka u tom smjeru.