Prevoznici iz Republike Srpske koji obavljaju međunarodni transport suočeni su sa problemom, jer njihove licence koje izdaje Ministarstvo saobraćaja i veza RS ne priznaje Ministarstvo transporta i komunikacija BiH. Problem su i CEMT dozvole i ograničeno vrijeme boravka u EU. Tvrde da imaju nesagledive finansijske gubitke i najavljuju tužbe protiv vlasti u BiH.
Početkom januara prevoznik Nikola Grbić poslao je Ministarstvu transporta i komunikacija BiH zahtjev za dodjelu jednokratnih bilateralnih dozvola i dokaz o uplati administrativne takse, kako bi mogao raditi i od rada preživljavati. Međutim, do danas nije dobio ni jednu dozvolu. Problem je ograničeno vrijeme boravka u EU. Tvrdi da ima nesagledive finansijske gubitke i najavljuje tužbe.
“Na ovaj način gubim posao, gubim partnere… Mjesečno 40 hiljada maraka. Ja ću morati da otpuštam radnike i stavim ključ u bravu, na kraju i da napustim ovu zemlju”, kaže Nikola Grbić iz Udruženja prevoznika za unutrašnji i međunarodni transport RS.
“BiH ozbiljno mora da se pozabavi ovim problemom, prevoznička industrija je jedna od najbitnijih. Ako oni imaju gubitke i ne rade, svi proizvodi u prodavnicama automatski postaju skuplji”, naglašava ekonomista Zoran Pavlović.
Problem s licencama datira od 2010. godine kada je tadašnji ministar komunikacija i transporta BiH donio Pravilnik o uslovima za izdavanje licenci i kvalifikacione kartice vozača, kojim je onemogućen rad u međunarodnom saobraćaju prevoznicima iz RS koji imaju entitetske kartice. Problem prevoznika su i stroga evropska pravila, a sve to ima negativne reperkusije, ne samo na njih, već i na proizvođače čiju robu prevoze.
“Veliki problem je ograničen boravak prevoznika u EU na 90 dana. Oni su izjednačeni sa turistima, sve to ima negativne efekte, ne samo na njih, već i na proizvođače čiju robu prevoze”, navodi Snježana Kopruner, potpredsjednica UO Udruženja poslodavaca BiH.
“Dva puta sam imao ovu tačku na Savjetu ministara, i zatražio od drugih resora da se bave ovim pitanjem. To je regionalni problem i tražiću da bude regionalna inicijativa da se ovo riješi”, kaže ministar komunikacija i transporta BiH Edin Forto.
No prevoznici ne odustaju, angažovali su advokata i, kažu, tužiće vlasti u BiH, te tražiti nadoknadu štete koja je u međuvremenu prouzrokovana zbog neefikasnosti u radu na svim nivoima.