Nepromjenjivost PDV nije dominantno vezana za mišljenje struke nego za predatorsku vladajuću politiku kojoj je uvijek malo novca koji izvuče iz novčanika građana, jer problem sagledava sebično i isključivo u vlastitom interesu izdašnih budžetskih prihoda. Politika svakodnevno priča o rekordnim poreskim prihodima koje, umjesto da iskoristi za nužne poreske reforme u smislu rastrećenja poreskih obveznika, nažalost višak novca koristi za održavanje života iz bajke za političare.
Nude se političko-stručna obrazloženja kako je jedinstvena stopa jednostavna i izdašna, što je i tačno, ali je defitinivno nepravedna i socijalno diskriminirajuća. Dok sve zemlje u okruženju mjenjaju zakone pokušavajuci da pomognu građanima, naša vlast obrazlaže kako još nije vrijeme za diferencirane stope.
Život uz 530 KM
Činjenica je da plaćanje iste stope na luksuz i hljeb nije normalno, pogotovo u zemlji sa minimalnom platom od 530,00 KM.
Da ne govorimo kako politika već godinama nepromjenjivost trenira i kroz pristup kojim ne želi omogućiti plaćanje PDV-a po naplati fakture, iako je to praksa u dosta zemalja. Također, dodatno je važno razmotriti pitanje pravične i kvalitetnije raspodjele između entiteta, distrikta, kantona i općina.
Trenutna raspodjela PDV-a je nepoštena, kako između entiteta tako i između kantona i općina. S druge strane poseban aspekt je da privredi treba efikasna državna administracija, sa racionalnim troškovima. Racionalnije poslovanje ne samo da je moguće, već je i nužno na svim nivoima vlasti kako bi država konacno imala humaniji pristup poreskoj reformi koja će dubinski sagledati objektivni kvalitet života poreskog obveznika.
Trenutno stanje je nažalost nehumano sa aspekta poreskog opterećenja, troškova potrošacke korpe većine građana i života političara. Deformacije su neodržive do tog nivoa, da radnik u našem društvu vječito steže kaiš, dok političari primaju preko 3.000 KM obrazlazući kako je jedna stopa PDV jednostavna i izdašna.
Reforma PDV-a i pravednija raspodjela prihoda
Nama treba sveobuhvatna reforma koja ce pored izmjene zakona o PDV obuhvatiti i reformu socijalne politike i javne uprave.
Treba nam hitno donosenje pravednijih propisa o raspodjeli, smanjenja sive ekonomije, racionalnijeg trošenja budžetskih sredstava, kvalitetnijeg i preciznijeg poreznog obuhvata i provođenja kvalitetnijih kontrolnih postupaka obračuna i uplate PDV-a.
Na kraju jasno je da su stope samo jedan aspekt reforme, a da je problem kompleksniji, prije svega mislimo na potpunije, preciznije i razumnije uređenje nejasnih odredbi Zakona i provedbenih propisa, odredbi propisa u domenu poreznih osnovica, obveznika, povrata, kao i praznina kojima se omogućava prikrivanje PDV-a.