U razdoblju pandemije koronavirusa došlo je do ekspanzije onlajn kanala prodaje te je zabilježen porast vrijednosti prometa od 312 posto, podatci su prvog i najvećeg istraživanju internetske prodaje u BiH, a koje je uradila eKomerc asocijacija u BiH. Iz ovoga udruženja, koje je osnovano s ciljem da unaprijedi standarde eKomerc industrije u BiH, naglašavaju kako rast prometa onlajn prodaje u našoj zemlji za 2022. godinu iznosi 57 posto u odnosu na 2021. godinu, a broj transakcija za isto razdoblje porastao je za 62 posto.
Građani koji kupuju onlajn uglavnom su osobe između 26 i 45 godina, no zavidnu razinu znanja o sigurnoj upotrebi interneta, pokazala je mlađa populacija između 21 i 25 godina. Izvršna direktorica eKomerc asocijacije u BiH Belma Agić u razgovoru za Fenu kaže kako u odnosu na druge zemlje u regiji i Europi, u BiH postoji još prostora za razvoj i unapređenje e-trgovine, što oni gledaju kao priliku za daljnji napredak.
Onlajn plaćanja postala sastavni dio financijske kulture bh. građana
U 2020. eKomerc sektor u BiH bilježio je značajan rast u prodaji onlajn proizvoda i usluga, što je posljedica pandemije kovid-19 i promjene navika potrošača, a taj trend je nastavljen u 2021. i u 2022. godini.
– Naši trgovci brzo su se prilagođavali novonastalim okolnostima, te je lansirano niz aplikacija i servisa za dostavu i isporuku, kao i ‘onlajn onli’ poduzetništava koji bilježe značajan rast. Trend rasta prometa u eKomercu potvrdio je da su onlajn plaćanja postala sastavni dio financijske kulture građana naše zemlje i da takva vrsta plaćanja ima stabilan rast i u budućnosti – ocijenila je izvršna direktorica Asocijacije eKomerc u BiH.
Ono na čemu domaći zakonodavci moraju poraditi u budućnosti je zakonski okvir koji tretira ovaj oblik ekonomije.
– Iako trenutno ne posjedujemo adekvatnu legislativu i zakone koji reguliraju onlajn trgovinu, BiH ima veliki broj aktivnih onlajn trgovina, čiji vlasnici su u želji da prošire svoje ciljano tržište, aktivirali onlajn kanal prodaje – naglašava Agić.
Što se tiče tehnoloških rješenja koja se koriste u našoj zemlji tu, po njezinoj ocjeni, stojimo rame uz rame sa svjetskim standardima. Rješenja za onlajn naplatu koja se koriste širom regije i Europe, jednako se učinkovito koriste i kod nas.
Konstantan rast onlajn prodaje u eKupi
Da se bilježi rast onlajn prodaje, slažu se i u popularnoj trgovini bh. građana – eKupi, koja osim u BiH, posluje na tržištu Hrvatske, Srbije, Sjeverne Makedonije te Crne Gore. Ovo poduzeće koje je na tržištu BiH već 11 godina, od 2019. godine bilježi konstantan rast u svim državama. U njihovoj ponudi gotovo svatko može pronaći nešto za sebe, od bijele tehnike, laptopa, mobitela pa sve do igračaka, sjedalica, sprava za vježbanje, guma i alata.
Ono što je građanima primamljivo je da su ponudili i uslugu dostave u stan te uz jednokratno i, plaćanje na 36 rata. Također, za određene artikle nude i montažu uređaja, a kako bi kupcima bili dostupni i u takozvanom oflajnu, otvorili su i prve PikAp lokacije. Tako kupci mogu osobno preuzeti narudžbu, bez obveze da čekaju dostavnu službu.
Ističu da ne prodaju samo proizvod već iskustvo pozitivne kupovine koji postižu brigom oko svakog svog kupca, transparentnim komuniciranjem svih informacija ali i besplatnim savjetovanjem ukoliko je kupcu to potrebno.
Većina građani ima pozitivna iskustva s onlajn kupovinom
Da su kupci uglavnom zadovoljni ovakvim načinom kupovine, pokazuju i rezultati istraživanja Asocijacije eKomerca u kojima je čak 92 posto ispitanika odgovorilo negativno na pitanje jesu li ikada imali iskustvo s otuđenjem podataka u onlajn trgovinama. Istraživanja također pokazuju da 78 posto ispitanika koristi mobilne telefone za onlajn kupovinu, a većina njih preferira domaće veb trgovine (64 posto).
Vlasnici veb trgovina su istaknuli međutim da je zakonska regulativa jedna od glavnih prepreka za rad i razvoj veb šopova i eKomerca u Bosni i Hercegovini. Stoga vlasnici onlajn trgovina u BiH pozdravljaju rad na izradi zakona o unutarnjoj trgovini.
– Nacrt zakona o unutarnjoj trgovini koji je Vlada Federacije BiH, na prijedlog Federalnog ministarstva trgovine, utvrdila i u parlamentarnu proceduru uputila, napredak je za eKomerc sektor u Bosni i Hercegovini, s obzirom da se njime detaljno uređuje i internet prodaja – naglasila je izvršna direktorica Asocijacije eKomerc a u BiH.
Istodobno je najavila događaj DISKOVER EKOMERC REVOLUŠN za 13. ožujka u 14.00 sati u StartAp Studiju, u Sarajevu, na kojem će se, uz predstavljanje rezultata prvog sveobuhvatnog istraživanja eKomerc tržišta u BiH, razgovarati i o spomenutom Nacrtu. Njime su, kako kaže, propisani adekvatni mehanizmi za prevenciju i regulaciju određenih devijacija koje su se javile uslijed pravno neuređenog stanja u oblasti elektroničkog poslovanja.
Kako je pojasnila, taj zakon trebao bi dopriniijeti smanjenju sive ekonomije i registraciji novih privrednih subjekata u trgovačkoj djelatnosti, a trgovcima bi pružio jasne smjernice za poslovanje na internetu. Njime je naime propisano da trgovac koji obavlja prodaju na daljinu mora pružiti taksativno navedene informacije o trgovcu i to u obliku i na način koji je neposredno i stalno dostupan potrošačima i nadležnim inspekcijskim organima. Agić ocjenjuje kako bi se ovim zakonom stvorilo povoljnije poslovno okruženje za eKomerc sektor u BiH i osigurala veća sigurnost i povjerenje potrošača u onlajn kupovinu.