Zbog velikih gužvi na Graničnom prelazu Gradiška, i građani i prevoznici s nestrpljenjem očekuju otvaranje novog graničnog prelaza i mosta na Savi, koji će ubrzati protok ljudi i roba na granici između Hrvatske i Bosne i Hercegovine. Novi most na Savi, završen u julu 2022. godine, još nije u funkciji, jer se čeka da Hrvatske ceste završe pristupnu saobraćajnicu, a Ministarstvo finansija Hrvatske granični prelaz. Čekaće još jer je rok za završetak radova maj iduće godine.
Gotovo svakodnevni prizor na graničnom prelazu Gradiška su kilometarske kolone auta i kamiona. Najveće gužve su tokom vikenda, praznika i u jeku ljetne sezone. Građani su ogorčeni zbog dugog čekanja. Prevoznici u međunarodnom transportu očekuju još veće gužve nakon uvođenja novog načina ulaska u Evropsku uniju od 10. novembra, ali i novi odliv vozača kamiona iz BiH.
NIKOLA GRBIĆ, predsjednik Udruženja prevoznika RS
“Na Graničnom prelazu Gradiška čeka se namjanje 24 časa da se završi procedura. Uvođenje novog načina ulaska u EU još više će otežati ulazak vozača, potrebna papirologija, da se preda i odobri ulazak u EU”.
Novi granični prelaz kod Gradiške i most na Savi, po svemu sudeći, neće biti u funkciji prije maja iduće godine. Čeka se da hrvatska strana izgradi pristupnu saobraćajnicu i novi granični prelaz.
Iz Ministarstva finansija Hrvatske potvrda da će novi granični prelaz biti završen u drugom kvartalu iduće godine.
“Radovi na izgradnji novog graničnog prijelaza na koridoru brze ceste Okučani – granica Bosne i Hercegovine izvode se u skladu s ugovorenom dinamikom radova i planiranim završetkom u drugom kvartalu 2025. godine. Puštanje u funkciju novog graničnog prijelaza ovisi o završetku pristupnih prometnica do novog prijelaza i do mosta preko rijeke Save, što je u nadležnosti Hrvatskih cesta”, kažu u Ministarstvu finansija Hrvatske.
U toku je izgradnja brze ceste u drugoj fazi u vrijednosti od 40,1 milion eura i zbog tehničkih razloga neće biti završena u roku do početka decembra ove godine, kažu u Hrvatskim cestama. Treća faza i izgradnja od naplate Okučani do čvora Nova Varoš, u dužini od 3,7 kilometara, dodaju, počela je u junu ove godine.
“Do sada je završeno 75 odsto ugovorenih radova u drugoj fazi od čvora Nova Varoš do mosta Sava, dužine 4,07 kilometara. Pored trase, sastavni dio brze ceste su most Rukavac Strug, most Nova Sava i nadvožnjak u čvoru Nova Varoš. Za očekivati je da bude puštena u promet zajedno sa graničnim prijelazom , čiji je rok završetka 2.svibanj 2025.godine”, kažu u Hrvatskim cestama.
Direktor Autuputeva Republike Srpske ističe da će novi granični prelaz, osim ubrzanja protoka saobraćaja i povećanja naplate putarina, privući i strane investicije.
NEDELJKO ĆORIĆ, v. d. direktora “Autoputevi Republike Srpske”
“Stekli su se uslovi da koristimo most i izgrađeni granični prelaz kako bismo mogli da izađeno na koridor 10 i povežemo se sa panevropskim koridorom i da građani BiH izađu na evropske koridore. Za građane i privredu to bi jako mnogo značilo”.
Most na Savi kod Gradiške, u dužini od 462 metra, koštao je 20 miliona eura. Evropska unija ga je sufinansirala sa 3,2 miliona eura bespovratnih sredstava.