Saobraćajne nesreće, odroni na putu, obrušavanje stijena, sve su češće pojave na putevima Bosne i Hercegovine.Istraživali smo, koliko su građani zaštićeni kao učesnici saobraćaja u Bosni i Hercegovini i da li poštuju saobraćajne propise?
Prema zvaničnim statistikama, stopa smrtnosti u saobraćaju u BiH je oko 10,3 poginulih na 100.000 građana, što je oko tri puta više nego u zemljama Zapadne Evrope. Da putevi širom BiH nisu bezbjedni za saobraćaj tvrde vozači koje smo anketirali. Iz Federalne uprave policije ističu da je najčešći uzrok saobraćajnih nesreća loša putna infrastruktura, što je, kako kažu, u nadležnosti Ministarstva komunikacija i transporta na entitetskom i državnom nivou.
VAHIDIN MUNJIĆ, ravnatelj FUP-a
“Drugi uzrok povećanog broja saobraćajnih nezgoda neprilagođena brzina uvjetima puta, odnosno nesavjesnost vozača koji nažalost, koji najčeće prebrzo voze na ovakvim putevima.To jeste nadležnost policije, policija to radi, svakodnevno podnosi prijave, međutim, kaznena politika je vrlo blaga. Smatram da treba povećati kazne pogotovo za višestruke povratnike”.
U Republici Srpskoj najviše saobraćajnih nesreća sa smrtnim slučajevima dogodi se u ljetnim mjesecima.
GORAN BOŠNJAK, Agencija za sigurnost prometa RS
“Najčešće greške koje se u statističkim podacima pojavljuju su one koje se vezuju za brzinu, odnosno to je nepropisna i neprilagođena brzina, radnja vozilom u saobraćaju i svakako odstojanje. Zavod za statistiku RS je izašao sa podacima da je za drugo tromjesečje 2025. godine u poređenju sa drugim tromjesečjem 2024. godine povećan broj poginulih za 50 odsto”.
Potrebna su veća finansijska izdvajanja za putnu infrastrukturu, tvrde saobraćajni stručnjaci.
NIKOLA ĆOPIĆ, stalni vještak za promet
“Kada bi se detaljno analiziralo koliko faktor put utiče na nastank saobraćajnih nezgoda taj procenat bi bio veći.Možemo da navedemo primjer grada Banja Luka gdje su se dešavale nezgode upravo zbog neodstojanja ili zbog neadekvatno izvedene ili izbrisane saobraćajne signalizacije mahom se to odnosi na pješačke prelaze”.
MIRZET SARAJLIĆ, sudski vještak prometne struke
“Ljudi u našoj zemlji veliku pažnju posvećuju izgradnji nove infrastrukture, veliki se novci ulažu na nove infrastrukture i kao što vidimo u medijima, često se najavljuju izgradnje novih dionica autoputeva po čitavoj zemlji,brzih cesta na uštrb održavanja postojeće infrastrukture”.
Iz Agencije za bezbjednost saobraćaja Republike Srpske apeluju na vozače da uvijek poštuju propise koji se tiču brzine, da koriste bezbjednosni pojas, da ne voze pod dejstvom alkohola, te da ne koriste mobilni telefon, sve kako bi izbjegli neželjene situacije na putu.
