Ekspanzija međunarodnih trgovačkih platformi nije zaobišla ni našu zemlju. Sve je više bh. građana, koji se odlučuju za online kupovinu. To potvrđuju i podaci Uprave za indirektno oporezivanje. Broj pošiljki, koje su stigle u BiH, samo sa kineske platforme, davno je premašio 1,15 miliona maraka. Cijene primamljive, a kakav je kvalitet? Zbog učestalih prevara, struka poziva na oprez, ali i bolju zakonsku regulaciju tržišta. Federacija već poduzela aktivnosti.
Federacija bi uskoro trebala dobiti zakon o E- trgovini. Najavljuju to iz resornog ministarstva. Radna verzija usaglašava se sa direktivama Evropske unije. Cilj je utvrditi jasna pravila, kontrolu, ali i sankcije.
„Moramo zaštititi konkurentnost, sada je predviđeno da je do 300 maraka nabavka fizičkih lica neoporezovano bilo kakvik porezom, druga stvar crno tržište, siva ekonomija, svjesni smo da djelovanje na društvenim platformama, postoji veliki broj neregistrovanih trgovaca“, objašnjava Amir Hasičević, ministar trgovine FBiH (NS).
Prioritet je smanjiti sivo tržište i zaštititi potrošače. Prema do sada utvrđenim analizama Federacija godišnje gubi gotovo 300 miliona maraka, koje ostaju u sivoj zoni. U iščekivanju novih zakonskih rješenja, nadležni pozivaju građane da budu oprezni prilikom online kupovine.
„Ako nemate ID broj firme kao što uđete u prodavnicu pa vam piše ID broj, PDV broj, gdje imate onaj natpis da ste dužni uzeti račun, ako ne uzmete račun, ako to nemate online, nemojte to kupovati“, kaže Edin Pašić, predsjednik Udruženja potrošača KS.
Online kupovinu sve više preferira mlađa populacija, to nam potvrđuje i Ivor Udovičić.
„Mislim da jeste lakše, jer sve je na jednom mjestu, jer ne moraju se obilaziti raznorazne trgovine, kako bi se našli različiti proizvodi jer je tako sve na dohvat ruke“.
Imao je, dodaje, i pozitivna i negativna iskustva sa online kupovinom.
„Uglavnom su bili primjeri da su različite veličine, da nisu odgovarajuće veličine pa smo onda vraćali“, kaže on.
Povrat ili zamjena česta su pojava.
„Kabal za punjenje koji je pisao da je 120 vati kupljen na Temu, ja došao, vidim da ne radi, uslikao, poslao i odmah dobio novac nazad“, dodaje Pašić.
Neophodno je, navode iz Udruženja potrošača, da se svaki korisnik dobro informiše o svojim pravima kako bi ih u konačnici mogao i ostvariti. Potrebno je voditi više računa i sa kojih platformi se naručuje, kako ne bi bili prevareni, jer cijene jesu povoljne, ali kakav je kvalitet? Na tržištu nisu rijetkost i proizvodi koji su potencijalno opasni po zdravlje. Upravo je to nedavno bio slučaj sa prehrambenom bojom brenda BIST PINK koji je bio dostupan online, a na koji je u januaru upozorila Agencija za sigurnost hrane. A šta poduzima Federalna uprava za inspekcijske poslove? I dalje čekamo odgovor na upit koji smo poslali još početkom sedmice. Istovremeno, iz Agencije za nadzor nad tržištem Bosne i Hercegovine, navode da nisu nadležni za nadzor online aplikacija, niti za kontrolu kvaliteta proizvoda i postupanje u slučajevima prevara potrošača. I dok se nadležnosti u složenom bh. sistema, kao i obično prebaciju sa jednih na druge, jasno je da ukoliko kupujete online, kupujete na vlastitu odgovornost.