“Ukoliko na snagu stupe američke sankcije NIS-u treba da budemo spremni na to da u kratkom vremenskom roku možda nećemo imati u Srbiji adekvatne isporuke naftnih derivata”, rekao je u Novom Danu Goran Radosavljević, profesor na fakultetu FEFA.
Ovo će se odraziti i na Bosnu i Hercegovinu jer NIS ima niz pumpi u našoj zemlji. Radosavljević je dodao da će platni promet biti veliki problem i da će građani preostalo gorivo moći da plaćaju samo u kešu, a u Srbiji i karticama Poštanske štedionice. Sankcije NIS-u suštinski predstavljaju i sankcije državi jer je u 2024. godini NIS isporučio 81 odsto svih naftnih derivata u Srbiji, istakao je u Novom danu profesor Radosavljević.
Najveći problem imat će velike kompanije
Kako kaže, goriva će vjerovatno biti za prvih pet ili šest mjeseci jer su se pravile rezerve i postoje rezerve sirove nafte u rafineriji, ali da će nastupiti veliki problem sa platnim prometom.
„Nekih derivata ima u rezervama, građani će moći kešom da kupuju, nekom dina karticom, ali kako će pravna lica da plate? Najveći potrošači derivata su velike kompanije, one sve posluju regionalno, za njih će biti problem da kupuju od NIS-a“, kazao je gost Novod dana.
Problem i isplata plata uposlenima
Dodaje i da nas čekaju jesenji poljoprivredni radovi pa će i s te strane biti pojačana tražnja.
„Vi odete na pumpu i kupite kešom, oni odnesu taj keš u Poštansku štedionicu. Ali međunarodna plaćanja su zaustavljena, nema kupovine sirove nafte, rezervnih dijelova. Isplaćivanje plata će biti problem“, kazao je Radosavljević.
Ističe da je platni promet veći problem od nedostatka derivata, ali da ako situacije potraje pet-šest mjeseci, na kraju će se potrošiti i ti derivati. Prema njegovima riječima, procedura za uvoz naftnih derivata iz regiona je veoma stroga i da je za bavljenje trgovinom potrebno ispuniti neka pravila koja je gotovo nemoguće ispuniti, zbog čega vlasnici pumpi ne bi mogli tako brzo da se preorijentišu na druge rafinerije u regionu.
Radosavljević kaže da bi stupanje na snagu sankcija bilo veliki ekonomski udar, a da neke kalkulacije pokazuju da NIS učestvuje sa skoro dva odsto u BDP-u Srbije, što je mnogo više od bilo koje druge kompanije.
„Petrohemija, Air Srbija su direktno zavisni od NIS-a i one će u kratko vrijeme možda stati“, kazao je Radosavljević.
Šta je sa BiH?
NIS također posluje u Bosni i Hercegovini i ima značajnu ulogu naftnom sektoru BiH. Kroz svoje preduzeće “Jadran-Naftagas” sa sjedištem u Banjoj Luci, NIS posjeduje koncesiju za istraživanje i eksploataciju sirove nafte i gasa na teritoriji entiteta Republika Srpska. Od 2022. godine, sirova nafta iz istražnih bušotina u opštini Šamac na sjeveru BiH izvozi se u Srbiju, u sistem kompanije NIS.
Pored toga, NIS je prisutan na tržištu BiH kroz maloprodajnu mrežu benzinskih pumpi, doprinoseći snabdijevanju naftnim derivatima. NIS na tržištu Balkana upravlja mrežom od preko 400 benzinskih stanica u dva brenda – NIS Petrol i premijum brend GAZPROM. NIS posjeduje ukupno 32 benzinske stanice u Bosni i Hercegovini.