“Govoriti o neizrecivom: Umjetnost nakon Srebrenice” naziv je izložbe otvorene u Bošnjačkom institutu – Fondacija Adila Zulfikarpašića u Sarajevu, gdje je ujedno održan i panel о istoj temi. Program se realizuje u okviru Međunarodne konferencije Univerziteta u Sarajevu, posvećene 30. godišnjici potpisivanja Dejtonskog sporazuma.
Kroz izložene materijale, autori izložbe, kao i učesnici panela, odaju počast žrtvama genocida, prepoznajući njihovu individualnost i ljudskost, koje su često izbrisane statistikom, kolektivnim kategorijama ili u širim historijskim narativima. Umjetnost je prostor da se ispriča lično iskustvo rata, probudi empatija, stoga su ovdje izložene one pojedinosti koje su svjedočanstvo nečije lične priče.
“Izložba je jedan multimedijalni pokušaj artikulacije, pronalaženja tog vizualnog jezika, na temu Srebrenice. Ima više dijelova, multimedijalna je jer ima i tekst i instalaciju, ima grafike, kombinacija fotografija, dokumenata koji su se upisali u umjetnička djela”, kazao je koautor izložbe Hariz Halilović.
“Mislim da umjetnost ne mijenja svijet i da nema taj potencijal, ali isto tako mislim da umjetnost može biti znak ili poziv nekome da nešto promjeni”, smatra koautor izložbe Adis Elijas Fejzić.
Jedna od učesnica panela bila je Nirha Efendić, autorica knjige ‘Kopča”, koja se bavi nestankom njenog oca i brata tokom genocida, ali i općenito odrazom koji je tragedija Srebrenice ostavila u njenoj duši. Ali kako je pisanje o genocidu u Srebrenici pomoglo da se suoči sa prošlošću u kontekstu današnjice?
“Svako malo će doći novi konteksti, a teme će uvijek biti aktuelne, ako su one zaista istinite i ako su pitanje potpune iskrenosti duše, to se prepoznaje i sva je književnost oko prepoznavanja”, izjavila je Efendić.
“Umjesto pukog žalovanja, ovom izložbom želimo, barem simbolično, vratiti izgubljene ljude, njihove svakodnevne priče i njihova mjesta. Želimo ih prepoznati u sebi i sebe u njima. Zato je ova izložba spoj dokumentarnog i kreativnog, osobnog i kolektivnog, prošlosti i sadašnjosti”, poručili su tokom panela i na samoj izložbi.
