Aplikacija o kretanju cijena prehrambenih proizvoda u maloprodajnim objektima, koja već postoji u Hrvatskoj i Sloveniji, osim što bi omogućila građanima da steknu uvid ko je od trgovaca korektan, vjerojatno bi, ako ne suzbila onda bar smanjila neopravdana poskupljenja. Zaštitnici prava potrošača i građani smatraju kako bi ovakva aplikacija što prije trebala zaživiti i kod nas.
U Ministarstvu trgovine i turizma Republike Srpske kažu da su upoznati sa Aplikacijom o kretanju cijena prehrambenih proizvoda, koja u Sloveniji postoji već duže vrijeme, a u Hrvatskoj zadnjih mjesec dana. Poručuju da bi nešto slično uskoro moglo da zaživi i u Republici Srpskoj.
“Da li će to biti jedna vrsta aplikacije ili ćemo naći neki drugi modus kako da se prate cijene, to ćemo u hodu rješavati. Pratim cijene. Običan sam čovjek i često ulazim u trgovačke centre i markete i vidim da je divljanje cijena”, kaže Denis Šulić, ministar trgovine i turizma RS.
Građani podržavaju svaku mjeru, pa i aplikaciju o kretanju cijena, koja im može omogućiti jeftiju kupovinu.
Da bi aplikacija mogla biti win-win kombinacija misle i u prijedorskom udruženju za zaštitu potrošača “Don”, jer bi građani kupovali po najpovoljnijim cijenama, a trgovci bi takođe lako pratili svoje konkurente i korigovali cijene naniže.
“Svakako bi koristilo da možemo uporediti cijene, a smatram s druge strane da bi i trgovci, pošto kažem imaju oni svoje tajne kupce i obraćaju pažnju šta se dešava negdje u komšiluku, znatno snizili cijene. I mislim da bi se možda barem djelimično stalo u kraj ovakvom drastičnom porastu cijena”, navodi Murisa Marić iz Udruženja za zaštitu potrošača “Don” Prijedor.
Aplikacija o kretanju cijena pomogla bi i kontrolnim organima kao incijalna informacija koji objekat inspektori trebaju posjetiti.
“Sama aplikacija nama ne može biti osnov za izricanje neke mjere. Ali nam može poslužiti kao informacija da je potrebno izvršiti kontrolu u nekom trgovačkom objektu”, ističe portparol Inspektorata RS Dušanka Nikolić.
Aplikacija je dobra zamisao, ali ako se izbjegne problem koji se javio u Hrvatskoj, gdje su samo tri trgovačka lanca, od kojih je jedan nacionalni, a dva regionalna, pristala da daju podatke. Bez masovnijeg odziva trgovaca aplikacija nema smisla. Problem je i starija populacija koja ne koristi pametne telefone i internet, za koju je ova ili slična aplikacija beskorisna.