Neregularnosti u javnim nabavkama bile su najistaknutije u toku pandemije, no one su gotovo sveprisutne u ovoj oblasti. Monitoring portala specijalizovanog za praćenje tendera pokazao je da je u toku prošle godine, od deset javnih nabavki u BiH, čak devet imalo koruptivne elemente.
Za javne nabavke izdvaja se oko tri milijarde maraka godišnje, a postupci su u većini slučajeva netransparentni. Monitoring portala „Pratimo tendere“ pokazao je da su zloupotrebe prisutne u svim fazama, od planiranja do realizacije ugovora. Najveći rizici bilježe se u direktnim sporazumima koji su ustvari i najčešći postupci u javnim nabavkama.
“Nadalje, imamo zloupotrebe vezano za tehničke specifikacije kod drugih postupaka javnih nabavki , dakle kod tenderske dokumentacije . Tu se praktično crtaju robe i usluge koje se žele nabaviti. Dakle, crtaju se određeni proizvodi, odnosno ponuđači od kojih ugovorni organi žele nabavljati što nije dozvoljeno Zakonom o javnim nabavkama.”, kaže za BHRT Slobodan Golubović, urednik portala “Pratimotendere.ba”.
Devet od deset postupaka javnih nabavki u prošloj godini imalo je koruptivne elemente. U nevladinom sektoru kažu da je korupcija u javnim nabavkama najizraženija u oblastima građevinskih radova i IT uslugama gdje nema velikog broja ponuđača koji bi mogli da konkurišu, a najprimjetnije su bile u vrijeme pandemije prilikom nabavke medicinske opreme.
“Prema podacima Agencije za javne nabavke to je 1,7 ponuđača po jednom postupku. Dakle, mi čak nemamo ni dva ponuđača po jednom postupku javne nabavke. To nam dovoljno govori o tome da su svi postupci već unaprijed namješteni i da ponuđači koji preuzmu tendersku dokumentaciju vide da nemaju nikakav interes čak ni da podnesu ponudu, a kamoli da učestvuju u postupcima”, ističe za BHRT Damjan Ožegović, Transparency International BiH.
Manevrisanje u sistemu javnih nabavki moguće je i zbog propusta u postojećoj zakonskoj regulativi, zbog čega stručna javnost godinama ukazuje na potrebu za reformom u toj oblasti. Usvajanje novog zakonskog rješenja jedan je i od 14 prioriteta za BiH. Izmjene zakona usvojene su u Predstavničkom domu, ali ne i u Domu naroda.
“Ja iskreno mislim da je ovdje previše ljudi koji su zainteresovani da se što slabije i neadekvatnije ova oblast uredi kako bi bila podložna različitim manipulacijama koje poltiičke elite obilato koriste”, kaže za BHRT Saša Magazinovć, zastupnik u Zastupničkom domu PSBiH.
Strah od odgovornosti za korupciju u javnim nabavkama ne postoji jer najčešće izostaju sankcije za zloupotrebe. Takođe, zbog problema aktivne legitimacije pravo žalbe daje se samo zainteresovanim ponuđačima koji su preuzeli tendersku dokumentaciju, pa se u situacijama u kojima je samo jedan ponuđač koji zadovoljava uslove – nema ko ni žaliti.