Automobili marke Moskvič su kultni i to ne samo u Rusiji. Vozila, koja su desetljećima bila dominantna na ulicama Sovjetskog Saveza i DDR-a, imaju brojne obožavatelje i u zapadnoj Europi. Oni održavaju redovite susrete na kojima predstavljaju svoje, s puno ljubavi, restaurirane automobile.
Posljednji automobil srednje klase marke Moskvič izašao je iz tvornice prije 21 godinu. Firma je prestala postojati 2006. Ali sada, pod pritiskom zapadnih sankcija, Rusija okreće novu stranicu u knjizi Moskviča.
I Putin zainteresiran za „Moskvič 2.0”?
U bivšoj tvornici Renaulta u Moskvi u srijedu (23.11.2022.) je počela serijska proizvodnja novog modela Moskviča. Prvo će se proizvoditi model s benzinskim motorom od 150 KS, a do kraja godine će biti dostupna i njegova električna verzija. Prema ruskim informacijama, prodaja je planirana od prvog kvartala 2023. Prema ranijim izjavama glasnogovornika Kremlja Dmitrija Peskova, novi model Moskviča je vozilo koje želi kupiti „svaki Rus”. Za Moskvič 2.0 zainteresiran je navodno i šef države Vladimir Putin.
Ruska automobilska industrija teško pogođena
Proizvodnja novog modela Moskviča je za Rusiju važan dio propagandne kampanje protiv Zapada. Putin time želi pokazati da zapadne sankcije ne mogu naštetiti zemlji i da može i sama proizvoditi značajnu robu kao što su automobili. Automobilski sektor je jedna od industrija koje su najteže pogođene sankcijama. Od siječnja do listopada, nakon odlaska zapadnih proizvođača, prodaja novih automobila u Rusiji je pala za 60 posto u usporedbi s istim razdobljem prošle godine. No taj brend zapravo i nije toliko ruski kao što zvuči. Jer, za dizajn i motor novog modela odgovorni su kineski proizvođači. Moskvič-3 je kopija kineskog gradskog terenca JAC S4.
Kineske tvrtke su među najvećim profiterima zapadnih sankcija protiv Rusije.
Moskovska tvornica s prošlošću pod utjecajem Zapada
Priča o Moskviču je i lekcija o nekada bliskim vezama zapadne (automobilske) industrije i Rusije. Moskovska tvornica, u kojoj se sada proizvodi novi Moskvič, ima dugu i raznoliku povijest. Prije skoro 100 godina u njoj je proizvodio Ford, američka automobilska kompanija. Od 1946. počela je proizvodnja Moskviča – on je prvobitno bio kopija Opelovog Kadeta. Međutim, nakon raspada Sovjetskog Saveza, proizvodnja više nije bila isplativa pa je 2001. obustavljena.
Francuski Renault je 2005. započeo proizvodnju automobila u Rusiji u sklopu zajedničkog poduzeća s gradom Moskvom, a kasnije je u istoj tvornici proizvodila i modele Dacia Logan, Duster i Sandero. Međutim, nakon napada Rusije na Ukrajinu suradnja sa Zapadom je naglo prekinuta. Trake u moskovskom pogonu miruju od ožujka, a u travnju je Renault predao tvornicu automobila gradskoj upravi – za simboličnu cijenu od jednog rublja.
(Deutsche Welle)