U svijetu koji se stalno mijenja, obrazovni sistem mora držati korak i ne smije ovisiti samo o tradicionalnim metodama podučavanja, poručili su iz UNICEF-a Bosne i Hercegovine.
Pandemija je svjedočila najvećoj i najbržoj digitalnoj transformaciji u obrazovanju u našoj zemlji, ali njen potencijal još nije dovoljno iskorišten jer podrazumijeva ne samo uvođenje novih tehnologije nego i reorganizaciju vještina, kulture i načina razmišljanja.
U partnerstvu sa privrednim subjektima i nadležnim ministarstvima, UNICEF je predstavio projekt s ciljem stvaranja preduslova za uspješnu digitalnu transformaciju obrazovanja, prilagođenu potrebama djece i mladih.
Učenice šestog i osmog razreda Osnovne škole “Umihana Čuvidina” u Sarajevu mišljenja su da nam je digitalna transformacija najpotrebnija, a kao najveću prednost izdvojile su povezivanje teorije i prakse. Predstavile su dva modela projekta klima u učionici, prilagođene mlađem i starijem uzrastu. Za projekt ”Klima sistem u našoj učionici” odlučile su se jednostavno zato što je koristan i stvara optimalne uvjete za rad u učionicama.
NAIDA GERIN, OŠ “Umihana Čuvidina”
“Projekat radi tako što plava lampica signalizira i upali se kada je temperatura ispod optimalne, tj. oko 20,21 stepen. Zelena lampica se pali kada je temperatura optimalna i tada se više ne treba raditi ništa. Crvena lampica se pali kada je temperatura iznad optimalne i tada se pali ventilator koji rashlađuje prostoriju.”
AJNA ŠEHIĆ, OŠ “Umihana Čuvidina”
“Pomoću šeme smo spajali dijelove i ukucali gotov kod jer smo tek počeli učiti programiranje i tako smo dobili da nam se dvije lampice naizmjenično pale i gase.”
Projekt su napravile u saradnji sa nastavnikom tehničkog odgoja. Priznaju da nije bilo lako, ali da se može.
LARISA ŽUNIĆ, OŠ “Umihana Čuvidina”
“Malo više da se koriste kompjuteri u školi, malo više internet da se koristi, jer će olakšati i nama, a i ostalima. Nekima je dosta lakše raditi s nama oko ovoga jer i oni onda dosta uče od nas, a i mi više od njih preko interneta.”
Jedan od problema je i nedovoljna zastupljenost djevojčica u STEM oblasti, a digitalna transformacija je jedinstvena prilika za prevazilaženje postojećih nejednakosti u pristupu i kvalitetu obrazovanja. Iz UNICEF-a su također istaknuli da veća saradnja sa privrednim subjektima nudi šansu mladima da rade s profesionalcima na izradi inovativnih rješenja za probleme oko nas, a da se kapaciteti škola za provođenje digitalne transformacije svakodnevno osnažuju.
MARK LUCET, predstavnik UNICEF-a u BiH
“Mladi, adolescenti ili djeca mogu raditi sa profesionalcima na inovativnim rješenjima i učestvovati u izradi tih rješenja koja se odnose na probleme koji su oko nas. To može biti digitalizacija doma, može biti rješenje za prikupljanje otpada zašto ne i sigurnost kuće.”
Bosna i Hercegovina je postala prva evropska zemlja van Evropske unije koja je pristupila GIGA inicijativi. Radi se o projektu kome je cilj da sve škole u BiH dobiju pristup internetu do 2030. godine, a time pristup prilikama i informacijama. Trenutno je locirano 2007 osnovnih i srednjih škola u BiH, od kojih više od 30% nema pristup internetu.
Iz Ministarstva civilnih poslova tvrde da je sada pravi trenutak za početak digitalne transformacije jer se moramo spremiti na buduće izazove tržišta rada.
ADNAN HUSIĆ, Ministarstvo civilnih poslova BiH
“Kako dakle tokom procesa obrazovanja u korištenju digitalnih tehnologija, tako i u sticanju vještina za njihov život i praktičnu primjenu tokom daljeg procesa rada.”
Kroz trogodišnji projekt, 5.000 učenika osnovnih i srednjih škola će sticati vještine za 21. stoljeće jer digitalna transformacija postaje neizbježna, neophodna i nezaobilazna, a pred vlastima i obrazovnim institucijama je da unaprijede obrazovne sisteme u skladu sa prioritetima Akcionog plana za digitalno obrazovanje Evropske unije.