Treba li zabraniti mobitele u školama? Iako su mišljenja stručnjaka i roditelja podijeljena, većina misli da pametne telefone treba zabraniti u školama, kako bi se riješio problem nepažnje učenika tokom nastave, poboljšalo učenje, ali i pomoglo da se djeca zaštite od cyber nasilja. Slične su preporuke i UNESCO-a, kao i Sindikata osnovnog obrazovanja i odgoja Kantona Sarajevo.
Korištenje mobilnih telefona ozbiljno utječe na koncentraciju učenika tokom trajanja nastave. Druženje među vršnjacima je smanjeno, ali i kvalitet same komunikacije. Zbog toga je inicijativa o zabrani korištenja telefona tokom trajanja redovne nastave ponovo upućena resornom ministarstvu. Iz sindikata se nadaju da će iz ministarstva dobiti pozitivan odgovor jer, kako kažu, do sada nisu imali sluha. Dok iz ministarstva tvrde – nije prikladno da obrazovni sistem funkcioniše na principu zabrana.
„Naša osnovna motivacija je bila što smo u velikom broju slučajeva evidentirali da učenici zloupotrebljavaju mobitele tokom nastave i remete nastavni proces. Nadamo se da će resorna ministrica progledati i dati pozitivan odgovor“, kaže Saudin Sivro, predsjednik Sindikata osnovnog obrazovanja i odgoja KS-a.
„Odgovorit ćemo na inicijativu, imali smo je i ranije, dali smo odgovor i na prethodnu inicijativu istog sadržaja. Bilo kakve centralizirane naredbe ili zabrane koje bi došle iz ministarstva svojstvene su više policijskim strukturama ili vojnim strukturama“, navodi Naida Hota Muminović, ministrica odgoja i obrazovanja KS-a (NiP).
UNESCO upozorava da prekomjerna upotreba mobitela smanjuje obrazovni učinak i da vrijeme koje se provodi ispred ekrana ima posljedice na emocionalnu stabilnost djece. O tome koliko mobilni telefoni mijenjaju kvalitet nastave priča nam direktor Osnovne škole „Malta“ Amsar Hadžimujić. Na osnovu istraživanja koja su proveli u školi došli su do zabrinjavajućih informacija. Naime, učenici mobilne telefone koriste više od osam sati dnevno. Pravilnikom škole odredili su da kada nastavnik uđe u učionicu i nastava počne, mobiteli se sklanjaju u ruksake i na taj način pokušavaju prevenirati eventualne zloupotrebe mobitela. Međutim, odgovor učenika na taj vid prevencije je zabrinjavajući.
„Kad oduzmete telefon i zovnete roditelje, prva rečenica koju dobijete od učenika je da kažu: Možete nam uzeti sve, samo nemojte mobitele! Pažnja učenika i koncentracija već je na jako niskom nivou, pogotovo što je fokus na nastavu jako nizak. Bez obzira na to koliko nastavnik radio, odnosno afirmisao djecu, njihova pažnja traje 10-15, maksimalno 20 minuta. Mimo toga je jako teško raditi s učenicima. Uvijek ih zanima nešto sporedno – da li su im došle poruke, da li im je neko pisao“, ističe Hadžimujić.
Inicijativu podržava i Vijeće roditelja Kantona Sarajevo. Prije nekoliko mjeseci uputili su zahtjev resornom ministarstvu da se na nivou Kantona napravi pravilnik o kućnom redu. Taj pravilnik bi, između ostalog, jednoobrazno uredio upotrebu mobitela tokom nastave, budući da je trenutno to pitanje regulisano na način da svaka škola pojedinačno pravilnikom određuje da li će zabraniti mobitele ili ne. Potrebno je prevenirati posljedice koje mobilni telefon ima na ono što je primarni fokus, upozoravaju iz Vijeća roditelja, a slično mišljenje dijele i roditelji.
„Pravljen je veliki broj studija koje su dokazale štetnost upotrebe samog mobitela. Odvlače pažnju s onoga na šta dijete treba biti fokusirano i, između ostalog, na samu nastavu“, navodi Elma Dizdarević, predsjednica Upravnog odbora vijeća roditelja KS-a.
Prema Zakonu o osnovnom odgoju i obrazovanju RS-a, zloupotreba mobilnih telefona za vrijeme nastave, snimanje klipova i njihova daljnja distribucija smatraju se težom povredom dužnosti učenika. Shodno tome, učeniku može biti izrečen ukor ili premještanje u drugu školu. Da se mogu postaviti jasne granice i zabraniti upotreba, pokazuje primjer Francuske, Njemačke, Italije i drugih zemalja, koje su potpuno zabranile korištenje mobitela u školama.