„Više od četvrtine zaposlenih u Njemačkoj ima migrantsko podrijetlo. To je oko dvanaest milijuna ljudi koji pridonose prosperitetu zemlje,” kaže predsjednik Njemačke industrijske i trgovačke komore (DIHK) Peter Adrian. „Mi bez njih niti možemo niti želimo biti”, dodaje u izjavi za Njemačku uredničku mrežu RND. On poziva građane, u ime privrednika, da na europskim izborima u nedjelju (9.6.) ne glasaju za desničarsku i ksenofobičnu stranku Alternativa za Njemačku – AfD.
U međuvremenu se više od 500 njemačkih tvrtki i 60 udruga izričito pridružilo Adrianovom apelu, uključujući i poznata imena kao što su proizvođač pekmeza Schwartauer Werke, Kneipp grupa, poznata po proizvoidima za njegu tijela i kozmetici, te željezare Dillinger i Saarstahl.
Ekonomija se mobilizira
„Kod nas rade ljudi iz cijelog svijeta, i oni doprinose svojim idejama našem razvoju”, kaže Stefan Rauber, izvršni direktor Dillinger und Saarstahl.
„Rasizmu i bilo kakvoj diskriminaciji ovdje nema mjesta.”
Kratko pred europske izbore gospodarstvo se mobilizira. Poslodavci, obrtnici, velike korporacije, srednje tvrtke, obiteljska poduzeća – svi pozivaju na kozmopolitizam. I pozivaju na neglasanje za AfD.
Ovo posljednje je posebno novo. Pozivi privrednika građanima da se na izborima brane demokratske vrijednosti poput različitosti i tolerancije nisu novost, ali dosada su predstavnici poslodavaca bili suzdržani kada se radilo o osjetljivom pitanju izbornih preporuka. Željeli su biti otvoreni za suradnju sa svim političkim taborima i ne djelovati pokroviteljski, a prije svega se nisu željeli zamjeriti niti svojim zaposlenicima, niti kupcima.
No sada stvari stoje drugačije. Predstavnici udruga i manageri jasno se izjašnjavaju protiv AfD-a – čak i ako to ponekad ima svoju cijenu.
Kritika je milijardera Würtha koštala narudžbi
Reinhold Würth je to doživio. Još u ožujku je ovaj milijarder, koji se obogatio sa svojom firmom koja proizvodi vijke, tipne i druge potrepštine kako za profesionalnu gradnju, tako i za kućne poslove, je u pismu savjetovao svojim zaposlenicima da ne glasaju za AfD. To ga je koštalo narudžbi, rekao je kasnije za „Handelsblatt” – zbog toga je njegova grupa izgubila oko 1,5 milijuna eura.
Ali s druge je strane vjerojatno i nešto dobio novim narudžbama, kaže Würth.
No naglašava da njegov apel ionako nije bio vezan za profit.
„Tu se radi o važnijim stvarima”, izjavio je on za RND.
„Puno je toga na kocki”, naglašava i Wolfgang Große Entrup, direktor Udruženja kemijske industrije (VCI).
„U ovim kriznim vremenima je važno podržati jaku Europu i informirati o kandidadtima koji se zalažu za europsko jedinstvo. U jednom apelu zaposlenicima ih se sve poziva da se „jasno suprotstave onima koji odbaciju EU” – svima razumljiva aluzija na AfD koji se zalaže za jačanje nacionalne države i slabljenje Europske unije, pa čak i izlazak iz nje.
Prije svega ksenofobni stavovi AfD-a i zahtjev da Njemačka napusti EU izaziva zabrinutost privrednika. Stručnjaci Njemačkog ekonomskog instituta (IDW), bliskog poslodavcima, izračunali su da bi istupanje Njemačke iz EU-a, tzv. Dexit, zemlju samo u prvih pet godina koštalo 690 milijardi. Oni navode da bi gubitak bio usporediv s gubitkom pandemijske krize i energetske krize zajedno.
Strah stranih radnika
Iako se scenarij njemačkog izlaska iz EU u ovom trenutku ne čini realnim, uspon AfD-a u anketama zabrinuo je mnoge rukovodstvima firmi. „Razlika je propagira odvajanje od EU-a neka marginalna strančica, ili jedna poput AfD-a, koja ostvaruje jasne dvoznamenkaste izborne rezultate i prema anketama u nekim njemačkim saveznim zemljama je čak najjača stranka”, rekao je predsjednik udruženja industrije Siegfried Russwurm u intervjuu za RND.
„Sada se treba jasno pozicionirati”, dodaje on.
Instituti za istraživanje javnog mnijenja trenutno trenutno procjenjuju AfD na oko 15 posto. To je manje nego prije nekoliko tjedana, ali bi na europskim izborima stranka mogla dobiti znatno više od 11 posto na posljednjim europskim izborima – unatoč skandalima oko njegovih glavnih kandidata Maximiliana Kraha i Petra Bystrona.
No za Njemačku privredu postoji i opasnost koja je mnogo stvarnija od Dexita: uspjesi AfD-a straše strane kvalificirane radnike. Osobito u istočnoj Njemačkoj, gdje je stranka posebno jaka, sve više tvrtki se žali da strani radnici napuštaju Njemačku zbog loše društvene klime.
Predsjednik Udruženja obrtnika Jörg Dittrich, vlasnik tvrtke za pokrivanje krovova u Dresdenu, već dugo upozorava na ekonomske posljedice raširene ksenofobije. Obrtnici su jasno protiv svakog oblika govora mržnje i rasizma, kaže on, i dodaje:
„Potreban nam je priliv kvalificiranih radnika iz inozemstva.”, navodi se u tekstu Uredničke mreže Njemačke, RND.