Global ispat koksna industrija (GIKIL) iz Lukavca, u prošloj godini najveći uvoznik i četvrti najveći izvoznik u Bosni i Hercegovini, našla se u velikim problemima nakon što je u nedavnim poplavama i klizištima uništen dio pruge kod Jablanice. GIKIL svoj uvoz obavlja preko luke Ploče, odakle se kameni ugalj, od kojega se pravi koks, u Lukavac doprema vozom. Ta žila kucavica za GIKIL je prekinuta, a iz Željeznica Federacije Bosne i Hercegovine potvrđeno je da će za sanaciju pruge na području Jablanice biti potrebno dva do tri mjeseca.
– Transport kamionima košta duplo skuplje, a uz to je puno sporiji. U luci Ploče trenutno stoji otprilike 100.000 tona kamenog uglja. Jedan brod s kamenim ugljem za GIKIL treba da stigne u luku Bar u Crnoj Gori, a odatle će ići vozom, a transport traje pet do šest dana. Cijena je 41 euro po toni, što je skoro tri puta skuplje nego iz Ploča. Bliži nam se i zima, ako padne snijeg na Kupresu, kamioni neće moći voziti. Što kamioni prevezu za četiri dana, vozom iz Ploča stizalo je za jedan dan – priča za Faktor predsjednik Sindikata radnika GIKIL-a Ermin Halilović.
Jasno je iz svega ovoga, ističe Halilović, koliko je za nas značajna ta pruga, zbog toga je Samostalni sindikat radnika hemije i nemetala u Federaciji Bosne i Hercegovine uputio otvoreno pismo Vladi FBiH i tražio sastanak sastanak s premijerom Nerminom Nikšićem da dobijemo informacije šta da očekujemo.
– Ukoliko se ovakva situacija produži do nove godione, iz Uprave GIKIL-a nam kažu da će gubitak samo na transportu biti 10 miliona KM. Gubitak na proizvodnji je nešto sasvim drugo. Cestom se ne mogu prevesti količine koje mogu željeznicom. Proizvodnja je sada na 60 posto i to je optimum da se održi GIKIL i sve fabrike koje u njemu postoje. Hoće li kupci moći biti ispoštovani drugo je pitanje. Hoćemo li zbog ove situacije izgubiti velike kupce ArcelorMittal Zenicu ili Željezaru Smederovo, svi se pitamo – priča nam Halilović.
Kaže da među radnicima vlada zabrinutost te da se mnogi odlučuju da napuste ovu kompaniju, upravo zbog neizvjesnosti.
– Sada imamo otprilike 900 radnika, ne tako davno bilo ih je blizu 1.000. Male su plaće u GIKIL-u, jer je naš kolektivni ugovor potpisan 2022. godine i od tada nismo dobili nikakvo povećanje plaće. Imali smo samo pomoć od 850 KM. Uprava je obilazila pogone i kako nam kažu upitna je već naredna plaća. Mi imamo kolektivni ugovor po kojem plaća ne smije kasniti ni dan. Ako bude kašnjenje, mi moramo nešto poduzimati kao sindikat – zaključio je Halilović.
(Faktor)